Yahoo! foreslår grunnleggende e-postendringer

Yahoo! har lagt fram et forslag i kampen mot søppelpost som innebærer en endring i hvordan e-post sendes. Sentralt er autentisering av avsenderen.

En av de største utfordringene i kampen mot spam, er at man aldri kan være sikker på at avsenderen er den samme som er oppgitt. I blant kan man faktisk oppleve å motta spam med seg selv som avsender. Dette gjør det vanskelig å filtrere ut uønsket e-post.

Fredag i forrige uke annonserte Yahoo! at selskapet arbeider med en teknologi for spambekjempelse som vil kreve autorisasjon av en meldings avsender.

    Les også:

Teknologien, som kalles Domain Keys, er programvarebasert og ventes å bli klar i 2004. Yahoo vil ifølge Reuters gjøre løsningen fritt tilgjengelig for utviklerne av de mest utbredte åpenkildekode-basert systemene.

Med Yahoos nye arkitektur, vil systemet som sender en e-postmelding inkludere en sikker, privat nøkkel i meldingens hode. Mottakersystemet vil da kunne se etter en offentlig nøkkel som er registrert for avsenderdomenet ved hjelp av DNS (Domain Name System).

Ifølge Reuters vil den offentlige nøkkelen kunne brukes til å dekryptere den private nøkkelen som er inkludert i meldingen. Meldingen vil da vurderes som autentisk og bli levert. I motsatt tilfelle, hvis den private nøkkelen ikke kan dekrypteres, vil systemet anta at meldingen ikke kommer fra den oppgitte avsenderen og meldingen blokkeres.

- Det vi foreslår her er å omstrukturere hvordan Internett fungerer med hensyn til autentisering av e-post, sier Brad Garlinghouse, visepresident for kommunikasjonsprodukter hos Yahoo!, til Reuters.

Garlinghouse mener at teknologien vil fungere selv om bare noen av de store tilbyderne benytter den.

- Hvis vi kan få bare en liten andel av industrien til å ta i bruk løsningen, mener vi at den vil gjøre en forskjell, sier han.

Andrew Barrett, administrerende direktør for anti-spamorganisasjonen SpamCon Foundation, er enig.

- Det faktum at Yahoo!, som er blant de fire store aktørene innen e-posttjenester, gjør dette, er et langt skritt framover. Det er et flott verktøy å ha i verktøykassen, sier han til Reuters. Han mener at Yahoos forslag bør være attraktivt for andre e-tilbydere fordi det er gratis og tilbys uten spesielle restriksjoner.

Barrett sier likevel at denne løsningen ikke vil være uten kostnader.

- Det er en god løsning for de som er villige til å benytte den. Men enhver løsning som innebærer kryptering vil føre til økt behov for datakraft. Og det er ikke billig.

Til toppen