Yahoo! gir ikke opp Skandinavia

Etter å ha trukket seg sydover mot Danmark, kryper internettkongen Yahoo! nordover igjen. Men fort går det ikke.

Yahoo! trakk seg aldri helt ut av Skandinavia da de konsoliderte stillingen i Norge, Sverige og Danmark. Selskapet fikk aldri etablert seg skikkelig med et norsk kontor i 1998, men styrte operasjonene fra Sverige. Det var dette kontoret som ble lagt ned og aktivitetene videreført i Danmark, landet som var nærmest mulig kontinentet.

Dette skjedde i mai i fjor og 14 svenske medarbeidere mistet jobben.

Nå ser det ut som om vinden har snudd for internettkongen. Sakte, men sikkert har selskapet bygget seg opp igjen fra 19 til 25 danske ansatte det siste året.

Og flere skal det bli.

Ifølge presseansvarlig Pernille Milton Andersen er det meningen at Yahoo! skal styrke besetningen til de er 35 danske medarbeidere ved utgangen av året. I tillegg kryper selskapet på nytt inn i Sverige.

Denne gang starter selskapet forsiktig. Den svenske virksomheten har det siste året vært styrt fra London. Yahoo! la nemlig ikke ned den norske og den svenske portalen (på Yahoo.no og Yahoo.se) da de trakk seg ut, men beholdt kun kontoret i Danmark.

Fortsatt vil det ikke bli et eget kontor i Norge, men et annonsenettverk som skal selge for Yahoo.no og plukke opp norske annonsører som vil ut i hele Yahoo!-nettverket. En av de to medarbeiderne i Sverige skal ha ansvar for kontakten med salgsnettverket, mens den andre skal fungere som key account manager med ansvar for storkunder.

Yahoo! har imidlertid fortsatt ikke det beste utgangspunktet i Skandinavia, selv om Andersen understreker at det er viktig å være på plass i det nordlige markedet.

- Markedet er i sterk utvikling. Internettpenetrasjonen og mobilpenetrasjonen er blant de høyeste i verden i Norden, sier hun til digi.no.

De lokale Yahoo!-adressene lar seg ikke måle med det som etter hvert ser ut til å bli den viktigste vautaen for nettmålinger i Skandinavia, nemlig WebMeasure fra Taylor Nelson/Gallup.

I stedet opplyser Andersen at Nielsen/NetRatings tar seg av målingene. Hun sier at de befinner seg på en fjerdeplass i Danmark, blant annet etter siter som SOL.dk, Jubii og MSN.dk.

Andersen nekter for at Yahoo! skal puttes i dotcom-kategorien, til tross for nedskaleringene i fjor.

- Vi vil ike sammenligne vår situasjon med det som skjedde med selskapene som var med på dotcom-bølgen. Vi har hatt penger i bakhånd hele tiden, sier hun.

Nå skal Yahoo! forsøke å dra inn flere nordiske annonsøre for å styrke de regionale inntektene.. Andersen kan imidlertid ikke røpe hvilket annonsenettverk de kommer til å bruke.

- Vi er midt i forhandlinger og kommer tilbake til det senere, sier hun.

Til toppen