Yahoo henger etter rivalen Google

Internettgiganten Yahoo taper mot Google, og sliter med sviktende inntjening.

For sjette kvartal på rad melder det børsnoterte amerikanske søkemotorselskapet Yahoo om sviktende inntjening.

Selv om omsetningen svarer til prognosene, er det lønnsomheten selskapet sliter med. Resultatet i andre kvartal på 161 millioner dollar eller 921 millioner kroner er 1,8 prosent lavere enn samme periode i fjor.

Aksjekursen i Yahoo har falt 30 prosent siden begynnelsen av 2006, melder BBC.

Nå håper Yahoo at det nye annonsesystemet Panama skal redde skuta og gi bedre inntjening.

Yahoos gamle annonsesystem tok bare hensyn til hvem som betalte mest for en annonse.

Googles system justerer hvilke annonser som kommer øverst ut fra en kombinasjon av hvem som byr mest og hvilke annonser som oftest blir klikket på. Sluttresultatet blir dermed at de tjener mye mer enn Yahoo på sammenlignbar trafikkmengde.

Med Panama-systemet har Yahoo fått tilgang på noe av den samme funksjonaliteten. Systemet debuterte i februar i år, og blir gradvis rullet ut i de forskjellige landene og markedene Yahoo opererer i.

Selv om Yahoo sliter med å opprettholde lønnsomheten og ikke klarer å holde tritt med Googles rekordvekst, er det fortsatt verdens mest besøkte nettsted.

Til toppen