Yahoo kjøper annonseselskap

Interclick har teknologi for å målrette nettannonser.

Yahoo kunngjorde i går kveld at de har startet en prosess for å kjøpe Interclick for 270 millioner dollar.

Avtalen mellom de to selskapene går ut på at Yahoo betaler 9 dollar per aksje i børsnoterte Interclick. Det er 22 prosent over Interclicks aksjekurs da avtalen ble kjent. Kjøpet antas å kunne fullføres tidlig i 2012.

Interclick ble etablert i 2006. Selskapet omsatte for 53 millioner dollar i første halvår i år.

Forretningsområdet til Interclick er teknologi og løsninger for å plassere nettannonser, slik at det er samsvar mellom annonsen som vises og det leseren har vist interesse for på nettet.

Dette løser et problem for Yahoo, som ifølge Wall Street Journal og Bloomberg har opplevd å selge annonseplass til selskaper som så videreselger dem med fortjeneste, siden de er i stand til bedre å målrette annonsene.

Yahoos annonsesalg har stagner de siste kvartalene. Analytikere sier kjøpet av Interclick vil dekke et åpenbart behov, men vil ikke alene gi større fortjeneste.

Analytiker Kerry Rice i Needham sier Interclick kan bidra til vekst, forutsatt at Yahoo tilfører Interclick ressurser slik at teknologien også kan anvendes på mobil og videoannonser.

Kjøpet av Interclick endrer heller ikke vesentlig på Yahoos øvrige problemer: De leter fortsatt etter en toppsjef etter Carol Bartz som fikk sparken i september, og etter noen som kan kjøpe hele eller deler av Yahoo selv.

Til toppen