Yahoo! kjøper Europas Internett-stjerne

Yahoo! kjøper den franske tjenesten for prissammenlikning Kelkoo for 475 millioner euro.

Den amerikanske søketjenesten Yahoo! og Kelkoo, en franske tjeneste for prissammenlikning av alt fra bøker og video til forbrukerelektronikk og biler med 250 ansatte i ni europeiske land, blant dem Norge, er blitt enige om en avtale der Yahoo! kjøper alle aksjene i Kelkoo for anslagsvis 475 millioner euro kontant – fire milliarder norske kroner.

I Norge ble prisportalen Zoomit kjøpt av Kelkoo i september 2000. Christen Sveaas er blant aksjonærene i Kelkoo Norge som kan tenkes å realisere en pen gevinst.

Yahoo! viser til at søk etter produkter, ifølge Forrester Research, er blitt den nest mest populære virksomheten på Internett, etter e-post, og at søk, handel og prissammenlikning henger stadig tettere sammen.

Nielsen/NetRatings oppgir at Kelkoo når 8,7 prosent av alle aktive nettsurfere i de landene tjenesten er etablert. Yahoo! mener Kelkoo-tjenesten vil kunne gi deres søketjeneste økt gjennomslagskraft i en situasjon der det europeiske detaljmarkedet for internetthandel er i rask vekst. Yahoo! viser til en annen Forrester-undersøkelse som anslår denne veksten fra 40 milliarder euro i 2004 til 167 milliarder euro i 2009.

Kelkoo-tjenesten omfatter i dag over tre millioner produkter fra 2500 e-handelssteder, fordelt på 25 forskjellige produktkategorier. Kelkoo tar seg betalt når kunder ledes fra Kelkoo til en e-butikk. En annen inntektskilde er drift av andres e-handelssteder.

Yahoo! regner med betydelige synergier, særlig med sin Overture-tjeneste.

Det forespeiles ingen endringer i Kelkoos organisasjon. Alle ansatte vil beholde jobben, og toppsjef Pierre Chappaz vil fortsette å lede Kelkoo som Yahoo!-datter. Oppkjøpet regnes fullført i løpet av andre kvartal i år.

Til toppen