Yahoo og Microsoft konkurrerer om AOL

For Yahoo er det en "spis eller bli spist"-situasjon, mens Microsoft trenger ammunisjon for å utfordre Google.

Time Warner har vært i diskusjoner med både Microsoft og Yahoo om salg av sin internettdivisjon, i følge Reuters.

IT-bransjen kan til tider være uoversiktlig. Samtidig som Microsoft fortsatt kjemper om å få kloa i Yahoo, så konkurrerer aktørene om å kjøpe andre selskaper.

Yahoo skal ha sin årlige generalforsamling 1. august, og den vil avgjøre mye av hva som skjer blant de store aktørene i IT-markedet. Investoren Carl Icahn forsøker å få solgt Yahoo til Microsoft, men har møtt hard motstand fra ledelsen og styret i Yahoo.

I følge Reuters vil en eventuell avtale mellom AOL og Yahoo innebære at Time Warner blir sittende med en minoritetsandel i Yahoo, mens en avtale med Microsoft vil innebære et mer regulært salg av hele AOL.

Både Yahoo og Microsoft kjemper om å komme i en god posisjon for å utfordre den dominerende aktøren på internett, Google. AOL er en relativt stor aktør på internett, og vil være en styrke for både Microsoft og Yahoo, selv om Microsoft helst vil kjøpe Yahoo for å kunne utfordre Google.

For Yahoo er det en "spis eller bli spist"-situasjon. Ledelsen og styret har fått kraftig kritikk, og blitt anklaget for ikke å ha aksjonærenes beste i tankene da de avviste Microsoft. De må overbevise både aksjonærer og ansatte om at de er i stand til å vokse kraftig på egenhånd.

    Les også:

Til toppen