Yahoo! skal feie over Europa

Etter å ha doblet antall brukere i Europa det siste året, kaster verdens største internettportal sine øyne på europeiske fristelser.

Yahoo! har brukt mye tid på å installere lokale versjoner av søke- og katalogtjenesten sin i 1998 og 1999. Nå melder Yahoo! om at de har kommet opp i 18 millioner brukere i måneden i Europa, noe som er en fordobling i løpet av ett år.

Jeff Mallet, daglig leder for den amerikanske virksomheten, var i London sist uke og viste noen av kortene frem til år 2000. Ifølge Financial Times skal han ha sagt at de europeiske variantene er dem som øker mest. På verdensbasis har selskapet 80 millioner brukere, hvorav altså nesten 20 prosent befinner seg i Europa.

Media Metrix' panelmålinger i USA befinner selskapet seg på første plass når det gjelder antall unike brukere.

Et av Yahoo!s varemerker er å bygge gjenkjennende merkevarer gjennomført på alle nye versjoner. Dette har også den fordelen at budsjettene når det gjelder layout og nett-tjenesteutvikling er mindre enn hos de fleste andre konkurrentene. Til gjengjeld bruker Yahoo! fem ganger så mye på markedsføring.

Selskapet satser på en oversiktlig og enkel startside som er fri for bannerannonser og kjapp å laste ned for brukerne. Men Mallet vil gjerne dra større veksel på kjernevirksomheten ved å legge til noen andre tjenester også, som for eksempel personliggjorte nett-tjenester som e-post og online-chat og meldingstjenester.

Yahoo! har kjøpt seg inn i eller opp i 12 amerikanske selskaper i USA og Mallet opplyser at de nå er interessert i blant annet lokale teknologiselskap.

Ifølge Financial Times sier han at "heavybrukerne" til Yahoo! utgjør en tredel av totalen med besøk hver dag på lokale tjenester, mens størsteparten av de resterende var innom fem-seks ganger i måneden. digi.no har tidligere skrevet om norske brukere som foretrekker den engelskspråklige versjonen av Yahoo! fremfor den norske.

Les saken nordmenn blåser i Yahoo.no

Til toppen