Yahoo skal kjempe mot Bing

Skal både samarbeide og konkurrere med Microsoft.

Microsoft ble i slutten av forrige måned enig med Yahoo om et omfattende samarbeid på søkefronten for å ha en sjanse i kampen mot Google.

Yahoo får hovedandelen av annonseinntektene på egne nettsøk i bytte mot at Microsoft leverer selve søketeknologien, nå kjent som Bing. Microsoft får på sin side innpass hos internettgigantens store brukermasse, og selskapet skal både drifte og videreutvikle selve søkemotoren.

Samarbeidet betyr imidlertid ikke at de to selskapene ikke lenger skal konkurrere om søkemarkedet. De skal både konkurrere og samarbeide på samme tid.

Det ble klart da Yahoo mandag avslørte mer om det kompliserte forholdet de har til Microsoft. Opplysningene kom under en pressekonferanse der selskapet kunngjorde nyheter om sin søketjeneste til amerikansk teknologipresse.

Selskapet fortsetter å innovere i håp om å knipe markedsandeler og annonsekroner både fra Google og Microsoft.

- Vi er ikke en versjon av Bing. Vi er Yahoo og slik vil det fortsatt være. De to selskapene samarbeider om «back-end» men konkurerer på «front-end», sa Prabhakar Raghavan, sjefstrateg i Yahoo Search, ifølge Reuters.

Blant nyhetene Yahoo varslet om natt til i dag var planer om en ny venstre kolonne, som skal gi søkeresulater med data fra populære nettjenester som blant annet Facebook, Twitter og Youtube.

Et samarbeid med sikkerhetsselskapet McAfee skal filtere lenker med farlig innhold. En annen nyhet er at videosnutter skal kunne spilles av direkte i resultatvinduet.

Det er fra før kjent at Microsofts Bing skal drive Yahoo sine søk. Ifølge Reuters vil Yahoo også lisensere bort noe av sin egen teknologi til Microsoft, som vil integrere deler av den i Bing. Microsofts annonseplattform AdCenter vil erstatte Yahoos tilsvarende produkt, Panama.

Ifølge Raghavan innebærer avtalen at Microsoft skal levere annonser sammen med søkeresultatene. Dette kan Yahoo bruke noe av, eller ingenting, avhengig av en ikke nærmere angitt komplisert matematisk formel.

Søkemotoren Bing er ennå bare i betaversjon i andre markeder enn USA og Canada, og det er uklart når for eksempel den norske versjonen vil få ny funksjonalitet. Enn så lenge er Microsofts nye søkemotor her til lands bare en litt oppusset utgave av gamle Live Search.

(Kilder: AP, Reuters)

    Les også:

Til toppen