Yahoo! søker skandinaviske nyhetsbyråer

Yahoo, mest kjent som den største søkemotoren på nettet, er ute etter skandinaviske nyhetsbyråer i Reuters-klassen. Foreløpig foreligger det ingen underskrevne kontrakter, opplyser lanseringssjef Jeffrey Westman (bildet).

Det amerikanske webselskapet Yahoo!! Incorporated, som er den mest populære søkemotoren og webkatalogen på nettet, er på full fart inn i det skandinaviske markedet. Ifølge lanseringssjef Jeffrey Westman har de vært i kontakt med både norske NTB, svenske TT og danske Ritzau. På grunn av språket kutter Yahoo! ut Finland i denne omgang.

- Jeg er nå i ferd med å utarbeide forslag til hvordan vi kan samarbeide, sier Westman til digi.no. Han vil ikke røpe hva som står i forslagene, men sier at de uavhengig av responsen fra nyhetsbyråene, satser på å få tak i de største nyhetsformidlerne av generelle nyheter i Skandinavia.

I USA har de koblet seg til Reuters, mens i Storbritannia er det Press Association (PA) og Tyskland DPA selskapet samarbeider med - i tillegg til Reuters. Yahoo er óg inne med lignende lokale satsinger i Frankrike, Canada, Japan og Sør-Korea.

- Vi kommer til å benytte oss av Reuters-stoff også i Norge. Men vi trenger flere samarbeidspartnere som kan dekke det generelle nyhetsbildet på en skikkelig måte, sier Westman.

Ifølge ansvarlig redaktør Thor Viksveen i NTB har partene hatt en samtale hvor Norsk Telegrambyrå presenterte sitt opplegg for websatsing.

- Yahoo! blir i tilfelle bare én av våre kunder som abonnerer på nyhetstjenesten via Internett. Det har foreløpig ikke vært noe snakk om noe spesielt opplegg eller eksklusivitet, sier Viksveen.

Nyheter og søkemuligheter er to av hovedelementene i Yahoos gjennomførte merkevarebygging på nettet. Både de amerikanske sidene og de internasjonale websidene ser til forveksling like ut med det samme fokus på sport, underholdning, teknologi og generelle nyheter.

Det er nytteinformasjonen i databasene selskapet er mest opptatt av å utnytte forretningsmessig. Blant annet har Yahoo! bygd opp People Search, Yahoos gule sider på Internett. I tillegg har amerikanerne satt sammen et eget tilbud for barn kalt Yahooligans.

I sin jobb med å finne de rette samarbeidspartnerne har Westman konkludert med at det er helt riktig av Yahoo! å satse på uavhengige samarbeidspartnere i hvert land i Skandinavia.

- Det er store forskjeller på kulturen og menneskene i Norge, Sverige, Danmark, sier amerikaneren som har bodd i Sverige i fem år og snakker flytende svensk.

Yahoo! skal ut med skandinaviske utgaver i løpet av høsten.

Til toppen