Det var liten grunn til å bryte ut i et spontant Yahoo! for den tidligere så dominerende nettportalens kvartalsresultater. Tallene viser at selskapet ikke klarer å henge med i konkurransen med Google og Facebook. (Bilde: Daniel Spisak. Creative Commons.)

Yahoo stanger i veggen

Taper mer terreng til Facebook og Google.

Yahoos nye toppsjef, Marissa Mayer, får en tøff jobb med å snu rundt en av verdens største nettportaler. Selskapet kunne tirsdag kveld presentere sine resultater for andre kvartal.

Tallene viste en omsetning på 1,1 milliarder dollar, noe som er det samme som samme kvartal i fjor.

Mindre enn ventet

Selskapets store utfordring har da også vært å holde veksten i inntektene oppe, noe de ikke klarte i forrige kvartal. Veksten var også noe mindre enn hva markedet hadde regnet med, ifølge Bloomberg News.

Driftsresultatet falt dessuten tilbake. Målt i henhold til amerikansk regnskapspraksis endte resultatet ned med 71 prosent, til 55 millioner dollar i kvartalet. Ser man vekk fra restruktureringskostnader og en del andre engangsposter endte driftsresultatet på 190 millioner dollar, bare én million dollar under fjorårets resultater.

Får ikke veksten

Inntektene fra display-annonser, fratrukket inntekter som skal videre til partnere, endte på 473 millioner dollar eller en prosents oppgang fra året før. Inntekter fra søk, også fratrukket inntekter til partnere, utgjorde 385 millioner dollar i kvartalet. Det er en vekst på 4 prosent i forhold til fjoråret.

Selv om nettannonsering vokser kraftig så er det altså ikke Yahoo som får tak i pengene.

Taper markedsandeler

Selskapets andel av det amerikanske markedet for displayannonser vil falle til 9,1 prosent i år, fra 11 prosent i fjor. Det mener analysefirmaet EMarketer ifølge Bloomberg News. Det er med andre ord Facebook og ikke minst Google som tar veksten, på bekostning av den tidligere kjempen.

Store forventinger

De tidligere lederne i Yahoo har stort sett brukt kostnadskutt som middel mot sviktende lønnsomhet som en følge av hardere konkurranse om annonsekronene. Nå stiller det seg store forventinger til hva Meyer kan gjøre.

Hun var den 20. ansatte i Google og selskapets første kvinnelige ingeniør. Forventningene til at hun vil bidra også som teknolog inn i selskapet er med andre ord store.

    Les også:

Til toppen