Yahoo! strammer inn gratispolitikken

Yahoo! innfører prising for alle kommersielle internettsteder som vil oppføres i selskapet søketjenester. Betaling for å bli funnet på Internett brer om seg.

For første gang innfører nå søkemaskinen Yahoo! betaling for alle selskaper og bedrifter som ønsker å være listet på selskapets søketjeneste.

Mens det tidligere var gratis å få selskapet sitt inkludert i denne tjenesten, vil internettportalen nå ta 199 dollar av alle som ønsker å være oppført.

Tidligere var det kun betaling dersom man ønsket oppføring innen én uke. Den nye prismodellen er en del av selskapets såkalte Business-Express-Package og gjelder kun for kommersielle selskaper.

Private hjemmesider vil fortsatt kunne oppføres uten betaling.

Totalt har Yahoo! over 600.000 kunder registrert i Business-to-Business segmentet som nå etterhvert vil risikere å måtte betale for denne tjenesten.

De betalende kundene vil være sikret en oppføring innen en uke, mens private sammen med de rene nyhetstjenestene må vente til Yahoo! mener de har tid til å legge søkekriteriene inn.

Også andre aktører strammer nå til faktureringsskruen på denne typen tjenester.

Yahoo!s konkurrent

, som benyttes av blant andre MSN network, Excite@Home, AltaVista Company og CNN Interactive, krever nå 199 dollar for en oppføring innen 48 timer og 79 dollar for en oppføring innen en uke.

Tjenesten GoTO.com tilbyr selskaper å betale for posisjonen i opplistingene. Også hos Google, en annen søketjeneste som Yahoo! benytter, kan man la seg registrere som sponsor og dermed komme lengre frem i søkehierarkiet.

Alle aktørene tar også forbehold om å overprøve innholdet på de sidene de legger inn i sine søketjenester.

Til toppen