Yahoo! taper terreng

Sliter i konkurransen med Facebook og Google.

Yahoo! har status som den største nettportalen i USA, men jobber i motbakke om dagen. Selskapet kunne tirsdag presentere sine resultater for andre kvartal, og markedet svarte med å sende ned aksjene 4,7 prosent.

Salget, fratrukket inntekter Yahoo! sender videre til sine partnere, falt med 4,6 prosent til 1,08 milliarder dollar. Ifølge Bloomberg News var det forventet salgsinntekter på 1,11 milliarder dollar.

Det sviktende salget ble av Yahoo!s toppsjef, Carol Bartz, forklart med at de har gjort store endringer i selskapets amerikanske salgsorganisasjon.

Yahoo! har lenge vært den største aktøren på banner-annonser i USA, men denne posisjonen er Facebook forventet å overta i løpet av året. Selskapet har også slitt med å holde brukerne på sine nettsider. I snitt var en Yahoo! bruker inne på nettsidene i 3,4 timer i juni, mot 6,7 timer på Facebook og 4,1 timer hos Google. Det viser tall det amerikanske analysebyrået ComScore.

Nettoresultatet for Yahoo! endte på 237 millioner dollar, fra 213,3 millioner dollar samme periode i fjor. Dette var omtrent som forventet fra analytikerne som følger selskapet.

    Les også:

Til toppen