Yahoo! til krig mot sin partner Google

Yahoo! gjorde Google kjent, men trues nå av "lillebror". Nå lanserer Yahoo! en forbedring av Google i det som er blitt en krig.

Yahoo! er verdens mest besøkte portal, men trues av barnet selskapet tok til seg. Det var Yahoo! som ga Google gjennombruddet da selskapet tok i bruk Google som sin søkemotor.

Yahoo! har kjøpt søkeselskapet Inktomi, men vil ikke klare å bytte ut Google før mot årets slutt, fortalte selskapet på en pressekonferanse fredag, skriver amerikanske medier.

Partnerskapet er nå i ferd med å bli en full krig.

På slutten av 90-tallet brukte de fleste nettsurfere to metoder for å finne frem på nettet. Den ene var å bla i hierarkiske lenkekataloger som portaler som Yahoo! og nordiske Sol tilbyr.

Den andre var å søke med en av mange søkemotorer. Men etter hvert har søkemotorene, og særlig Google, blitt så flinke at svært mange nå bare brukere søkemotorene. Flertallet går derfor rett til Google - i stedet for å gå til Yahoo!. Ifølge analytikere håndterer Google i dag 112 millioner søk om dagen, mens Yahoo! håndterer 42 millioner Google-søk.

I en noe ironisk kamp mot sin partner, har Yahoo! derfor oppgradert sitt søketilbud for å sikre at brukerne benytter Google! gjennom Yahoo! i stedet for å gå via adressen www.google.com.

Yahoo!s nye søkemotor legger til en del funksjoner til Google-søkene. Du får blant annet andre og bedre treff, hevder Yahoo!, på sport, vær og veibeskrivelser. Yahoo! viser også en del av sine spesialresultater direkte i stedet for bare å vise lenker slik Google gjør.

Google har på sin side tidligere utvidet sine tilbud med bedre søk på nyheter og e-handel, noe som gir Yahoo! større konkurranse.

Til toppen