Yahoo! utfordrer millionsuksessen til RealNetworks

Yahoo! satser fra i dag på betaling for videoklipp som hentes fra andre kilder. De vil gjerne utfordre millionsuksessen til RealNetworks.

Nyheter, sport og underholdning. Det er områder som Yahoo! satser på skal gi dem den samme suksessen som multimedieleverandøren RealNetworks.

I august 2000 startet RealNetworks en tjeneste som var langt forut for sin tid når det gjaldt levende bilder over nettet. Nå nærmer selskapet seg én million abonnenter som er villige til å betale 9,95 dollar i måneden (per i dag 900.000 abonnenter). Det skulle bli mellom 9 og 10 millioner dollar i månedlige inntekter.

Den mest populære pakken kalles 'Real One Super Pass' og er den billigste. Men det er også mulig å spe på med ti dollar i måneden, blant annet for å få nedlastbar musikk.

Miksen av nyheter fra ABC og CNN, Big Brother 3 fra CBS, underholdning fra E! ('The Anna Nicole Show') og sport fra Fox Sports (sportssendinger inkluderer baseball) har gitt dem en skikkelig inntektsbringende business som Yahoo! forsøker å kopiere, to og et halvt år etter.

Yahoo! har også alliert seg med flere av RealNetworks-partnerne som tydeligvis ikke har inngått noen eksklusive avtaler med Real. En av disse er ABCNews, den Walt Disney-eide nyhetsleverandøren, som så sent som i forrige uke la en 24 timers-kanal ved navn 'ABC News Live' ut på nettet.

Der publiserer Disney-kanalen både råmateriale av video som de har tenkt å sende i redigerte versjoner på TV-nyhetene og slipper store nyheter via Internett-kanalen. ABC-tilbudet er endel av RealNetworks tilbud på 9,95 dollar i tillegg til at ABC har sitt eget betal-tilbud på nettet.

Yahoo! følger opp sin ambisjon om å bli en bredbåndsaktør med fokus på ekstrainntekter i tillegg til reklame. I september i fjor inngikk portalselskapet en samarbeidsavtale med SBC Communications om felles abonnementstjenester og har siden den gang greid å passere to millioner abonnenter, skriver News.com.

Og så sent som i januar i år startet Yahoo! en betaltjeneste for et webradiotilbud kalt 'Launchcast Plus'.

Dette har ført til redusert risiko i Yahoo!s totale inntektstrøm, fordi andelen av nettreklame i totalinntekten er redusert.

Til toppen