Yahoo!-veteran forlater skuta etter tøft 2001

Han var ansatt nummer 12 i Yahoo!. I april forlater Jeff Mallet stillingen som administrerende direktør. Hele 2001 var et sammenhengende mareritt for portalselskapet.

Jeff Mallett var ansatt nummer 12 da han entret portalselskapet Yahoo! i 1995.

Etter nesten syv år i selskapet er det slutt.

Da Tim Koogle tok sin hatt og forsvant våren 2001, ble det spekulert i om Mallet skulle overta toppjobben. I stedet var det tidligere filmselskap-sjef Terry S. Semel som ble hentet inn utenfra

Ifølge Associated Press oppgir Mallet familiære grunner for at han nå forlater toppstillingen i en av de mest kjente merkevarene på Internett. Mallett spilte tidligere på det kanadiske fotball-landslaget og var også innom Novell før han entret Yahoo!.


Han forlater et selskap som har problemer med inntektene. For femte kvartal på rad, går selskapet med tap - et tap på 8,7 millioner amerikanske dollar på en omsetning på 188,9 millioner. I samme perioden, fjerde kvartal 2000, tapte imidlertid selskapet mye mer; 97,8 millioner dollar på en omsetning på 310,9 millioner.

Selskapet opplyste at de ville tjent penger i fjerde kvartal i fjor (16,7 millioner dollar), hadde det ikke vært for avskrivning av engangs-tap. I realiteten var nyhetene dermed gode for analytikerne som også så at Yahoo! var villige til å kutte kostnader i 2001, og tallene sendte aksjekursene opp på Nasdaq.

I hele 2001 tapte Yahoo! 92,8 millioner dollar på en omsetning på 717,4 millioner. Det var en dramatisk forverring fra det store dotcom-året i 2000, da selskapet omsatte for 1,1 milliarder dollar og tjente 70,8 millioner dollar.

Men både analytikerne og ledelsen, med Terry Semel i spissen, ser lysning i 2002. Med 219 millioner registrerte brukere (!) som tilbys diverse betalingstjenester, er Yahoo! godt rustet for fremtiden. I tillegg får selskapet solide inntekter fra betalte registreringer på søkesidene.

Ifølge Reuters var andelen av inntekter utenom nettannonsering, rundt 25 prosent i fjor. I fjerde kvartal 2001 var andelen 28 prosent.

I år 2000 var andelen kun 13 prosent og over tid håper selskapet å redusere nerttreklameinntektene til 50 prosent av den totale omsetningen.

Til toppen