Yahoo! vil inn overalt

Yahoo! inngår et samarbeid med den amerikanske teleoperatøren Sprints mobilkomdivisjon for å tilby web-innhold på mobile terminaler. I tillegg kjøper internettselskapet Online Anywhere.

Ikke alle er like glade i PC-en. Det legger naturligvis visse beskrankninger på Yahoo!s vekstplaner, men ikke verre enn at de lar seg løse.

Torsdag ble mye løst.

Først inngikk Yahoo! en avtale med den amerikanske teleoperatøren Sprint som innebærer at innhold fra Yahoo!s nettsteder, slik som aksjekurser, nyheter og værmeldinger, også blir tilgjengelig på Sprint-kundenes mobiltelefoner. Mobilkundene får dessuten mulighet til å sende og svare på e-post via telefonen. Tjenestene skal bli tilgjengelig for Sprints tre millioner mobilkunder i løpet av fjerde kvartal.

I tillegg til avtalen med Sprint ble det torsdag kjent at Yahoo! blar opp 80 millioner dollar - omlag 630 millioner kroner - for Online Anywhere. Kjøpet, som gjennomføres gjennom bytte av aksjer, betyr at Yahoo! holder seg et hestehode foran sine konkurrenter og om kort tid kan tilby sine tjenester på såvel fjernsyn som mobiltelefoner og annet elektronisk kommunikasjonsutstyr.

- Vi vil gjøre oss tilgjengelige for våre brukere, uansett tid på døgnet og hvor de enn måtte befinne seg, sier Yahoo!-president Jeff Mallett til Wall Street Journal (WSJ).

- Vårt mål er å være der folk ønsker vi skal være.

Yahoo! inngikk så sent som i april i år en avtale med Online Anywhere om bruk av sistnevntes teknologi, som kort forklart innebærer at web-sider som typisk leveres på PC-er lett kan tilpasses og distribueres til andre kommunikasjonsenheter.

Overtakelsen av Online Anywhere ventes å være gjennomført senere i år.

Til toppen