Yahoo-toppsjef Marissa Mayer har grunn til å være bekymret over innholdet i Snowden-avsløringene som berører hennes selskap. Nå forsøker hun og kolleger i konkurrerende selskaper å gjøre det vanskeligere for etterretningstjenester som NSA å overvåke brukerne. (Bilde: Mario Tama/Getty Images/All Over Press)

Yahoo vil kryptere «alt»

Marissa Mayer legger fram tidsplan for bedre sikkerhet.

Avsløringene om at vestlige etterretningsorganisasjoner har tappet de private fiberkablene til til i alle fall Google og Yahoo. Trafikken over disse kablene, som går mellom selskapenes ulike, regionale datasentraler, har ikke vært kryptert.

Det er kjent at Google for lengst har startet arbeidet med å kryptere disse linjene, men jobben er ikke fullført. Microsoft har foreløpig bare sagt at selskapet vil vurdere å gjøre det samme.

De aller mest konkrete planene er det likevel Yahoo som har. Selskapets toppsjef, Marissa Mayer, kunngjorde i går at selskapet vil kryptere all informasjon som beveger seg mellom selskapet datasentra innen utgangen av 2014. Selskapet vil også innen samme tidsfrist tilby kryptering for all informasjon som sendes mellom selskapet og brukerne, men dette vil være valgfritt for brukerne.

Dette gjelder også Yahoo Mail, som i dag sendes ukryptert over nettet. Innen den 8. januar skal en HTTPS-løsning med 2048-bits nøkkel være klar. Også Google har nå tatt i bruk 2048-bits nøkler over det hele. Microsoft har allerede tatt i bruk 2048-bits nøkler, i alle fall for Outlook.com.

Ledelsen i de store, amerikanske webgigantene har fortsatt et behov for å bli trodd når de forteller at de ikke deltar aktivt i overvåkningsprogrammene til NSA.

– Yahoo har aldri gitt NSA eller andre offentlige organer tilgang til våre datasentra. Aldri, hevder Mayer.

Framtiden til selskaper som Yahoo, Google og andre, er avhengige av tillit blant brukerne. Så langt ser det ikke ut til at det har vært noen stor flukt over til andre og kanskje mer lokale tjenester, men blant annet Cisco advarer nå investorene om potensiell nedgang i omsetningen på grunn av spionasjefrykt hos kundene.

    Les også:

Til toppen