Yahoo vil på TV - kjøper Broadcast.com

Yahoo, verdens mest populære Internett-sted, kjøper opp lyd og video-sentralen Broadcast.com. Oppkjøpet sender Internett-aksjene videre oppover.

Internett brukes i dag stort sett til å levere tekst og bilder. Etter hvert som overføringsfarten øker, vil vi også hente video og lyd over Internett, tror store deler av Internett-bransjen. For å sikre seg en ledende plass i kampen om fremtidens brukere har Yahoo som ventet nå undertegnet en kjøpsavtale med Broadcast.com.

Broadcast.com er en tilbud for brukere med raske Internett-linjer som ønsker å finne video, musikk og radio. Målet er å bli en innholdskatalog og nyhetstjeneste for brukere med kraftige fastlinjer, kabelmodem eller satellitt-basert Internett. En del analytikere tror Internett etter hvert vil overta den rollen tv-stasjonene har i dag, noe som har presset opp børsverdien på Broadcast.com til hele 46,8 milliarder kroner.

Yahoo får likevel en "rabatt" på sitt kjøp fordi aksjekursen deres gjorde et hopp på utrolige 22 prosent i løpet av gårsdagen etter at avtalen ble kjent. Ryktene om hyggelige regnskapstall for første kvartal bidro også til løftet.

Yahoo er dermed verdsatt til utrolige 337,7 milliarder kroner (43,3 milliarder dollar) etter å ha gjort et hopp på hele 78 milliarder kroner i går. Dermed er selskapet som tjente 200 milllioner kroner i fjor verdsatt til mer enn flyprodusenten Boeing, skriver avisen Wall Street Journal.

Verdien av Broadcast.com er heller ikke basert på inntjening - selskapet tapte 127 millioner kroner etter å ha omsatt for 174 millioner kroner. Oppkjøpet av Broadcast.com følger andre store oppkjøp i internett-bransjen, blant annet AtHomes oppkjøp av portalen og søkemotoren Excite i januar for 50 milliarder kroner.

Aksjekursen til America Online steg kraftig i går på grunn av rykter om at selskapet ønsker å kjøpe tv-gruppen NBC. Avisen San Jose Mercury News hevder at de to selskapene har diskutert et oppkjøp siden i fjor. Men analytikere mener at selv om selskapene samarbeider på enkelte punkter er deres kjernevirksomheter svært forskjellige.

Kurshoppene til Yahoo og America Online i går er en stygg strek i regningen til alle som tidligere i vinter spådde et krakk for Internett-aksjene. I løpet av høsten hadde aksjer som Yahoo, America Online, Lycos og Excite firedoblet seg.

Dette fikk blant annet Bill Gates, Alan Greenspan, sjef for den amerikanske nasjonalbanken og en rekke analytikere og pressefolk til å sammenligne markedet med et pyramidespill som snart ville klappe sammen. (Se tidligere saker i høyre marg)

Disse spådommene har ikke slått til. Kursen på viktige Internett-aksjer som Amazon, Yahoo, Lycos, Infoseek og Excite eksploderte i januar og falt så et stykke ned. Siden har aksjene, stikk i strid med spådommene, klatret oppover og flere har nå passert toppen fra januar.

Til toppen