Yahoos toppsjef, Marissa Mayer, har vært travel den siste tiden. Forrige uke la hun 1,1 milliarder dollar på bordet for Tumblr. Denne helgen ble det kjent at den fordums nettgiganten har lagt inn bud på den amerikanske film- og TV-tjenesten Hulu. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Yahoo vurderer nytt storkjøp

Snuser på videotjeneste.

Yahoo har fått smaken på oppkjøp. Forrige uke ble det kjent at nettselskapet snapper opp bloggtjenesten Tumblr for 1,1 milliarder dollar.

Nå er selskapet, som ledes av den tidligere Google-toppen Marissa Mayer, i forhandlinger om å kjøpe den amerikanske videotjenesten Hulu. Det hevder en rekke nyhetstjenester, som har rapportert om forhandlingene den siste helgen.

Teknologibloggen AllthingsD, som er tett knyttet til Wall Street Journal, melder at en rekke kilder hevder at Yahoo skal ha lagt inn et bud på mellom 600 og 800 millioner dollar for tjenesten. Årsaken til det store spriket er hvilke forutsetninger som blir lagt inn i salget.

Hulu er en nett-TV tjeneste som eies av mediegigantene News Corp., Disney og Comcast. De sender, enn så lenge, bare til USA og har en rekke programmer fra de store etablerte TV-nettverkene i USA. Hulu har både en betalingstjeneste, samt en annonsefinansiert «åpen» tjeneste, ala YouTube.

Det Yahoo åpenbart er interessert i gjennom et eventuelt oppkjøp av Hulu er video. Marissa Mayer forsøkte å snappe den franske tjenesten Dailymotion tidligere i vår, men ble stoppet av franske myndigheter.

Ifølge AllthingsD er Yahoo i godt selskap som beilere: Både oppkjøpsfond (type: KKR, Silver Lake Partners) og etablerte TV-aktører som Time Warner Cable, er interessert i selskapet. Men hverken Amazon eller Google skal ha vært interessert. Imidlertid blir det indikert at selgerne neppe vil foreta seg noe med mindre det kommer over en milliard dollar på bordet.

Uansett vitner dette om at Yahoo virkelig har tenkt å bruke penger på å komme på offensiven. Selskapet har hengt etter Google samtidig som de har fått heftig konkurranse i både annonsemarkedet og om brukernes tid fra Facebook.

Til toppen