yaTack med neitakk til SET

Da kundene til yaTack betalte med VISA, fikk de beskjed om at transaksjonene hadde mislyktes. Da kundene sjekket bankkontoene sine, fikk de sjokk.

Da internettbutikken yaTack, tidligere Online Club, skulle oppgradere systemene sine på tirsdag ettermiddag for å sikre kundene sine en lettere og sikrere måte å betale over Internett (med SET), fikk de problemer som sørget for det stikk motsatte.

For dem som brukte VISA ble ikke dette noen spesielt enkel oppgave. Når brukeren skrev inn detaljene sine og skulle betale kom det frem en feilmelding som sa at betalingen var mislykket og at man kunne prøve igjen. For de av VISA-brukerene som gjorde det, kom det en ubehagelig overraskelse i etterkant.

Selv om betalingen ikke ble registrert hos yaTack, så klarte Bankenes Betalingssentral å registrere den.

Dermed kunne de uheldige kundene se på kontoen sin at alle forsøkene på betaling var registrert i banken, men ikke hos varehuset yaTacks kundeservice. Det fantes heller ingen bekreftelse på at transaksjonen var gjennomført.

YaTack ble gjort oppmerksom på dette på onsdag morgen og hadde utbedret feilen rundt klokken 15. For å betrygge kundene sine valgte de også å ta kontakt med BBS for å få fjernet alle transaksjonene det gjaldt.

Ifølge Bernt Blankholm hos yaTack var det bare 50 kunder som ble berørt av feilen, og disse har blitt kontaktet med forklaring om hva som skjedde.

Siden alle transaksjonene har blitt slettet, er nå de kundene som handlet på tirsdag og onsdag nødt til å gå inn på tjenesten for å betale på nytt. Det er uansett, hvis problemer som dette skal oppstå ved en senere anledning, VISA som har ansvaret hvis brukeren skulle bli feilaktig fakturert.

Det kan derfor være lurt for VISA-brukere å sjekke kontoutskriften for å passe på at ingen transaksjoner har blitt oversett.

Til toppen