Youtube med ny idé for å bli lønnsom

Tenker å dele seg i «tv-kanaler» og produsere egne sendinger.

Ifølge et oppslag i Wall Street Journal har Youtube overbevist seg selv om at tv vil bli deres største konkurrent: Web og tv vil «konvergere», og det gjelder å få tv-titterne til å velge dem framfor de tradisjonelle kanalene.

Den største utfordringen er at Youtube i dag passer best til korte seerseanser. Markedsundersøkelser tyder på at den gjennomsnittlige brukeren er innom et kvarters tid før hun skifter til en annen tjeneste. Annonsører synes det er vel kort, og det er grunnen til at Youtube i dag ikke er lønnsom, trass i en antatt omsetning i fjor på 544 millioner dollar, ifølge et anslag gjort av analytikere hos Citigroup.

Til sammenlikning omsetter amerikansk tv reklame for 70 milliarder dollar i året.

Youtube er verdens tredje største nettsted målt i antall unike besøkende per måned, men tjener ikke penger.

De samme analytikerne tror Youtube vil oppnå en omsetning på 800 millioner dollar i år. Youtube selv sier de nærmer seg lønnsomhet.

Den nye forretningsmodellen går vesentlig ut på to tiltak:

  • Innholdet skal organiseres i et antall «kanaler» etter temaer som kunst eller sport.
  • Til rundt tjue av disse kanalene skal det produseres eget innhold.

Det skal settes av opptil 100 millioner dollar for å finansiere egen produksjon av innhold. Kildene til Wall Street Journal forteller at det skal dreie seg om lavkostproduksjoner med utgangspunkt i etablerte miljøer i Hollywood.

Youtube har vært i forhandlinger med Miramax for å få tilgang til dette selskapets arkiv på 700 filmer. Miramax skal ha vært villig til det, men på samme betingelser som de har gitt Netflix, et selskap som offensivt satser på filmleie over web. Youtube skal ha avvist en avtale som ville kostet dem 100 millioner dollar.

Youtube skal fortsatt være opptatt av å kunne tilby både tv-programmer og filmer. Foreløpig er bare et begrenset antall eldre filmer tilgjengelig fra nettstedet.

Til toppen