Nye brukere, flere direkte klikk og nye annonseløsnigner skal være YouTubes plan. (Foto: Skjermbilde)

Videotjenester

– YouTube tjener fortsatt ikke penger

Prøver å nå nye målgrupper.

Til tross for den enorme utbredelsen og stadig vekst, sliter videogiganten YouTube fortsatt med å tjene penger.

Wall Street Journal skriver at selv om videonettstedet tiltrekker seg over en milliard brukere i måneden, klarer ikke Google å oppnå overskudd.

Nullresultat

YouTube hadde inntekter på rundt fire milliarder dollar i 2014, men med utbetalinger for innhold, samt investeringer i infrastruktur og utstyr, var resultatet mer eller mindre «break even». YouTube bidrar ikke til Googles inntjening, sier kildene til Wall Street Journal.

Til sammenligning fikk Facebook 3 milliarder dollar i overskudd på sine 12 milliarder dollar i inntekter i fjor.

Problemet, skriver nettstedet, er at YouTube sliter med å nå et publikum som utenfor tenårings-segmentet, som også helst ser på videoer limt inn på eksterne nettsteder og andre kilder. YouTube vil helst at brukerne skal bruke deres forside til å oppdage nye kanaler og videoer, at denne fronten skal fungere litt som et tv-sett man skrur på daglig.

Utfordringen er også andre videokilder som Facebook og Twitter, de sosiale nettverkene har satser mer og mer på videoinnhold den siste tiden, noe som ser ut til å ha betalt seg.

Samtidig satser strømmegiganter som Netflix og Amazon på kostbare egenproduksjoner.

Dette er ikke veien å gå for YouTube, ifølge innholdssjefen Robert Kyncl, selskapet hans vil heller investere i innholdsskapere som legger ut videoene sine på nettstedet.

Treffe bredere?

Men mange av disse er lite kjente utenfor YouTubes verden, og trekker dermed ikke til seg nye seere. Selv den største stjernen på YouTube, svenske PewDiePie som fokuserer på videospill, er relativt ukjent utenfor disse kretsene. Store deler av YouTubes kundemasse er yngre brukere som vil se på musikkvideoer, og YouTubes mål er å utvide nedslagsfeltet.

Derfor satser nå selskapet på å sikre seg innhold som sendinger og klipp fra amerikansk fotball, samt nye episoder av barneserier som sendes på nylanserte YouTube for barn.

Det satses også hardt på innholdsskapere, blant annet har YouTube betalt dem bonuser for å ikke gå over til andre tjenester.

Det er også tanker rundt abonnementsløsnigner - i fjor ble det lansert et musikkabonnement, og det har vært vurderinger angående betalingssløninger for annet innhold.

Bedre utnyttelse av Google-data for mer målrettede annonser er også en del av planen, og det er snakk om at et nytt reklamesystem for YouTube kan rulles ut i løpet av året.

Til toppen