YouTube utgjør 98 prosent av Googles trafikk

Nettvideoer blir stadig mer populært, og nå spås det kraftig annonsevekst tross finanskrisen.

Nye tall fra analyseselskapet ComScore viser en kraftig vekst for nettvideoer.

I november så amerikanere hele 12,7 milliarder videosnutter på nettet, noe som var en vekst på 34 prosent fra året før.

YouTube topper listen, og sammen med Google Video gir de søkegiganten toppplassen med omtrent 40 prosent av markedet.

Det gjør at YouTube-trafikken nå utgjør hele 98 prosent av Googles trafikk.

Langt bak ligger Fox Interactive Media på andreplass med 439 millioner viste videoer. Det utgjør 3,5 prosent av markedet.

ComScore rapporterer også at 77 prosent av amerikanske websurfere har sett vidoer på nett, og at de i snitt har sett 273 minutter med video i 2008. Sammenlignet med TV-tittingen er dette veldig lite, men tendensen er klar og går i retning av mye mer video på nett.

Nå forventes det at annonsemarkedet for video på nett skal vokse 45 prosent og ende på 850 millioner dollar i det amerikanske markedet i år.

Foreløpig er det fortsatt begrenset med hva som finnes av innhold på disse videoenettstedene. Storfilmer og TV-serier glimrer stort sett med sitt fravær, med mindre man teller med piratmarkedet, og svært mye av innholdet er brukergenerert - det vil si videoer som ikke er laget av store kommersielle aktører.

Et eksempel på det er norske Eirik Solheims video som har gått som en farsott rundt internett rundt nyttår. Den er i skrivende stund sett over 1,4 millioner ganger på YouTube.

Til toppen