YouTube frykter ikke Facebook og deres videosatsning. (Foto: REX/Alex Segre/All Over Press)

YouTube: Vi vokser trass konkurranse

Ønsker mer video velkommen.

Det ser ikke ut til at veksten i video på nettet kommer til å stanse med det første.

Etter at Facebook introduserte videoavspilling i sin nyhetsfeed merket de enorm vekst i avspillingen på kort tid. I løpet av ett år økte mengden videorelaterte innlegg med 75 prosent over hele verden.

Samtidig har man fremdeles den ti år gamle veteranen YouTube, som viser ingen tegn til å frykte Facebook og deres forsøk på å bli en videoaktør.

Til tross for Facebook har YouTube fortsatt å vokse, ifølge deres innholdssjef Robert Kyncl, som snakket på en konferanse denne uken.

Mer konkurranse er bra

Kyncl påpeker at over de siste månedene har «alle» bestemt seg for å legge til videoinnhold, noe som øker konkurransen, men også bidrar til å gjøre markedet for nettvideo mer stuerent. YouTube er glade for å være en del av denne fremgangen, sier Kyncl.

I løpet av det siste tre årene har tiden brukerene ser på videoer på YouTube økt med 50 prosent i året, og halvparten av dette kommer fra mobile enheter. Kyncl sier at bare et fåtall selskaper vokser like raskt, og at de selv hadde egentlig forventet mindre vekst.

Et viktig poeng er også at YouTube er generøse med innholdsskaperne, for eksempel via et program for foretrukne partnere som lar dem publisere annonser som ikke kan hoppes over. Dermed øker inntjeningen for disse med 70 prosent i året, sammenlignet med 50 prosent for andre partnere. Det spørs bare i hvor stor grad vil fobrukerne sette pris på dette over tid, og Kyncl selv innrømmer at man ikke kan gå på bekostning av seeren når det gjelder annonser.

Til toppen