Kåre Nygård i SAS Institute Norge oppnådde over 90 prosent vekst i nysalg av programvare i 2012. (Bilde: SAS Institute Norge)

Ypperlig år for SAS Institute Norge

Tosifret vekst, ikke minst på grunn av Visual Analytics.

Privateide SAS Institute sier de har gjort opp årsregnskapet for 2012 med en global omsetning på 2,87 milliarder dollar, 5,4 prosent mer inn i 2011.

I Norge omsatte selskapet for 230 millioner kroner, 17 prosent mer enn i 2011. Selskapetes pressemelding sier ingenting om resultatet. Ifølge Proff.no gikk SAS Institute Norge med underskudd i både 2010 og 2011.

Administrerende direktør Kåre Nygård sier at verktøyet Visual Analytics for i-minne-analyse – se artikkelen – «In memory» er det viktigste vi gjør – har vært en «sterk bidragsyter» til resultatet. Selskapet oppnådde over 90 prosent vekst i nysalg av programvare.

– Vi har hatt nær null kansellering av kundeavtaler og en eventyrlig vekst innen nysalget, sier Nygård.

Viktige avtaler i 2012 ble inngått med Helse Nord, Helse Sør-Øst og Telenor. 40 prosent av salgsveksten i Norge kom fra bank- og forsikring, knyttet til nye regulativkrav og til denne bransjens omlegging til en mer kundenær forretningsstrategi.

Selskapet har sammenfattet sin globale utvikling det siste året i denne grafiske framstillingen:

SAS Institute har hatt tiår med uavbrudt vekst. Finansnæringen er det viktigste kundesegmentet.
SAS Institute har hatt tiår med uavbrudt vekst. Finansnæringen er det viktigste kundesegmentet. Bilde: SAS Institute
Til toppen