Zalaris krever millioner fra Posten

Zalaris mener seg forbigått av Posten i en anbudsrunde, og krever erstatning.

Posten Norge anklages for å favorisere kontrakter til sitt eget datterselskap, ErgoGroup, som er Norges tredje største IT-selskap målt i antall ansatte og omsetning.

I alt har Posten tidligere gitt ErgoGroup 47 kontrakter til en verdi av en milliard kroner. Alle disse skal nå ut på anbud, hvorav fem ble lagt ut i fjor og 13 i år. Avtalene blir i tillegg gransket av EFTAs overvåkingsorgan ESA på bakgrunn av en rapport fra Riksrevisjonen.

Nå saksøker konkurrenten Zalaris Posten for 27,7 millioner kroner i erstatning. Selskapet mener de har levert et tilbud som er vesentlig lavere enn Bluegarden.

- Posten har gjort seg skyldig i vesentlige saksbehandlingsfeil i klar strid med regelverket om offentlige anskaffelser, sier administrerende direktør Hans-Petter Mellerud i Zararis til digi.no.

Han viser til at datterselskapet til ErgoGroup, Bluegarden, fikk forlenget kontrakten om å drifte Postens lønn- og personalsystemer for tre og et halvt år framover. Kontrakten har en verdi av minst 350 millioner kroner.

Han mener at Posten i tildelingen har lagt til grunn kriterier som ikke en gang var nevnt i tilbudsgrunnlaget. Posten har også gjort seg skyldig en rekke andre grove feil i forhold til regelverket.

- Dette er noe av det verste vi har vært utsatt for i tilbudskonkurranser. Vi skulle klart ha vært tildelt denne kontrakten om alt var gått rett for seg, tordner Mellerud.

Det er foreløpig to Posten-kontrakter som er blitt tildelt eksterne leverandører. Ementor vant i mars driftsleveransen til Posten til en kontraktsverdi av 14 millioner kroner over tre år. I tillegg ble IBM Norge i mai valgt som leverandør av ny butikkdataløsning for Postens 1.500 postkontorer og Post i Butikk. Denne avtalen har en verdi av 55 millioner kroner.

Informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Posten Norge forteller til digi.no at alle kontraktene nå skal legges ut på anbud.

– Vi har gjort en strategisk beslutning om å sette ut tjenester som ikke er av Postens kjernevirksomheter, sier hun til digi.no.

Til toppen