Ziff-Davis selger unna papirbladene

Erkekonkurrenten til IDG, amerikanske Ziff-Davis, selger unna enhet etter enhet. Denne gangen er det magasinvirksomheten det går utover. Men fortsatt klamrer de japanske eierne seg til den børsnoterte internettvirksomheten.

Rupert Murdoch var lansert som interessent. Det samme var konkurrenten International Data Group (IDG). Men til slutt var det en veteran i amerikansk magasin-industri, James D. Dunning Jr., og et investeringsselskap fra Chicago som dro avgårde med det største agnet.

780 millioner dollar (dvs. 6,27 milliarder norske kroner) kostet det Willis Stein & Partners å kjøpe opp Ziff-Davis Publishing, det største datterselskapet til Ziff-Davis Inc, ifølge en pressemelding fra Ziff-Davis. Betalingen skjer i kontanter.

Dunning har tidligere vært viseadministrerende direktør i Ziff Communications (1984-86) og har de siste årene samarbeidet med Willis Stein blant annet om investering i Petersen, en annen ledende publisist i den amerikanske medieverden.

Nå får de muligheten til å drive et selskap som skryter av å publisere de fleste titlene innen IT og Internett i USA og totalt den sjette største av alle magasinutgiverne på det amerikanske markedet. Over 80 titler publiseres med PC Magazine og PC Week som de mest kjente. Eierandelen i Red Herring og Computer Shopper magazine er ikke med i handelen.

Morselskapet, Ziff-Davis Inc. , har kvittet seg med flere enheter den siste tiden. Blant annet ble ZDTV kjøpt av Microsoft-gründer Paul Allen, mens utdannelsesenheten og markedsundersøkelsesbiten også er borte.

Selskapets største eier, Softbank Corp. (70 prosent) i Tokyo, er den som har satt i gang den større restruktureringen av selskapet, skriver Wall Street Journal. De har leid inn Morgan Stanley Dean Witter & Co til å se på strategiske alternativer.

Softbank eier også 81,5 prosent i internettdelen ZDNet, og det er uklart hva som skjer med denne virksomheten, som i likhet med printvirksomheten, er notert på New York-børsen. ZDNet vil ha muligheten til å bruke det redaksjonelle stoffet i fem år fremover gjennom en lisensavtale med Ziff-Davis Publishing. I retur får publishing-virksomheten royalties for bruken.

Wall Street Journal mener dette muligens er starten på en trend blant medieselskaper der overlappende innholdsvirksomhet selges unna. I dette tilfellet er det altså den tradisjonelle publiseringsvirksomheten på papir som må gå.

Til toppen