Zoomer inn netthandel

I dag gikk startskuddet for en ny metatjeneste som skal bli den viktigste kjøpeguide for nordmenn på Internett. Per Siljubergsåsen har sammen med blant andre Bente Klemetsdal samlet en oversikt på over 600 nettbutikker i sin base.

Per Siljubergsåsen jobbet tidligere i webselskapet Mogul Media og sitter stadig med eierandeler i selskapet. I år har det imidlertid vært stille rundt konseptutvikleren, og han har holdt kortene tett ved brystet. Under arbeidstittelen Maskot har han jobbet med en metatjeneste for nettet som lanseres i dag.

På veien har han hentet inn blant andre Bente Klemetsdal, tidligere markedssjef i HjemmeNett, som Siljubergsåsen var med å utvikle første versjon av.

I dag er Zoom.no på nett.

- Vi tar sikte på å bli et startsted for folk som er på jakt etter produkter på Internett. En amerikansk undersøkelse viste at 60 prosent av amerikanske surfere er på jakt etter produktinformasjon på nettet. Vi vil ha kjøpsinformasjon som gjør det lett for forbrukeren, sier markedssjef Bente Klemetsdal i Zoom til digi.no.

Tjenesten er delt inn i fire underseksjoner, eller kanaler, som de kalles. Data/tele, som heter chip.no, musikk - som heter cover.no, reiser - som heter exit.no og bøker, som presenteres under navnet book.no. På hver av disse er det egne redaktører som foretar redaksjonelle vurderinger av de ulike nettbutikkene.

I tillegg til de fire kanalene finnes 14 underseksjoner med alt fra blomster og gaver til kropp og helse.

Tjenesten skal være annonsefinansiert, og det er DoubleClick som står for dette salget. To annonsører har også blitt sponsorer av tjenesten, det er Boxman og Bokkilden. Klemetsdal vil verken oppgi mål for omsetning eller trafikk på tjenesten.

På eiersiden har Zoom to institusjonelle investorer: Forskningsparken og Norsk Krigsforsikringsforbund for skib, i tillegg til enkelte småinvestorer, ifølge Klemetsdal. Totalt jobber det 12 personer i Zoom.no, som er lokalisert til Forskningsparken i Oslo.

Til toppen