Aktører innen online-underholdning er på jakt etter inntektsmodeller som fungerer. Global Money Games lyktes ikke med et konsept hvor spillerne skulle betale for å være med. Det viser seg at det er meget vanskelig å ta betalt fra forbrukerne så lenge det finnes liknende tjenester tilgjengelig som er gratis. Bannermarkedet er en annen inntektskilde som er trygg i så måte, men passer ikke alltid så bra i kombinasjon med spill.
Berzerk (se peker i margen til høyre) har tatt konsekvensen av dette og baserer sin tjeneste på "interstitials". Dette er korte, fullskjermannonser som eksponeres overfor brukerne underveis i spillet. Annonsene kan delvis sammenliknes med reklame på TV.
Brukerne har vist seg å være mer mottakelige overfor fullskjermannonser når de er midt i en spillprosess som de ikke ønsker å avbryte. Forutsetningen er selvfølgelig at det er gratis å spille.
Det populære trivia-spillet "You don't know Jack" har visstnok 160.000 spillere hver måned logget inn. Ifølge "Internet Marketing & Technology Report", kan Berzerk ta betalt fra $120 til $140 CPM/CPT (kost per tusen) eksponeringer for "interstitials" annonser.
Fungerer konseptet? Logg inn på www.berzerk.com og døm selv.