50.000 webabonnenter på under fire måneder

Wall Street Journal når stadig nye milepæler. 250.000 betalende abonnenter er passert, og 68 prosent av disse leser WSJ kun på web. Det betyr at rundt rundt 63 millioner kroner kommer fra rene nettabonnenter.

Salget av webabonnenter begynner virkelig å ta av for Wall Street Journal. Webutgaven ble lansert i april 1996 og begynte som betaltjeneste august samme år. Det gikk åtte måneder før tjenesten hadde passert sine første 100.000 og over ett år før de neste 100.000 var i havn (april 1998).

Nå skriver Wall Street Journal (papirutgaven) at online-utgaven allerede har passert 250.000 betalende abonnenter. Sjefen for utgiverselskapet Dow Jones, Peter R. Kann, opplyste om dette på en konvergens-konferanse i London denne uken.

- Den interaktive utgaven fortssetter å overgå våre forventninger, fortalte han til forsamlingen.

WSJ Interactive Journal trekker til seg mellom 85 og 90 prosent menn, og snittalderen på leserne er rundt 40 år. Oppsiktvekkende tjener gjennomsnittleseren over én million kroner årlig (133.000 dollar) og 95 prosent har datamaskiner hjemme. I underkant av ti prosent av leserne er rekruttert fra land utenfor USA og 68 prosent av de 250.000 abonnerer ikke på papirutgaven av Wall Street Journal.

Det innebærer at WSJ Interactive Journal genererer 8,13 millioner dollar på rene onlinekunder og 2,4 millioner dollar på kombinasjonen papir/Internett, til sammen 10,53 millioner dollar (81,3 millioner kroner etter dagens kurs).

Og nå lanseres snart webutgaven i Europa og Asia gjennom webadressene wsje.com og awsj.com. Disse utgavene vil inneholde næringslivs- og finansnyheter fra disse regionene, i tillegg til andre publikasjoner som Dow Jones publiserer i regionene (blant andre Barron's Magazine og Far Eastern Economic Review).

Til toppen