JUSS OG SAMFUNN

Amazon-sjefer pakker varene selv

De store amerikanske nettbutikkene merker nå julestria for fullt. Amazon får ikke tak i nok ekstrahjelp til varepakking og levering denne sesongen, og Wal-Mart skriver på sine web-sider at butikken ikke kan garantere at varene blir levert før jul.

Therese Werenskiold
12. des. 1999 - 14:09

Vi er nå inne i den travleste tiden for nettbutikker som skal levere varene sine før jul. Seattle Times skriver at nett-giganten Amazon.com har problemer med å få nok folk til distribusjons-sentrene, og nok en gang innkalles ledere og ansatte ved hovedkontorene for å hjelpe til med pakkingen.

Bill Curry, som er talsmann for Amazon, har allerede brukt en uke på å pakke bestilte varer. Han sier til den amerikanske avisen at det har vært svært vanskelig å få tak i ektrahjelp i denne teravle sesongen.

- I områder hvor arbeidsledigheten er under fire prosent, er det nesten umulig å få tak i pakkehjelp, sier han.

Etter fjorårets julesesong, da en rekke Amazon-ansatte jobbet doble skift og selv toppsjef Jeff Bezos måtte pakke bestillinger, brukte selskapet 300 millioner dollar på å utvide distribusjonsnettverket.

Men vareutvalget har vokst like fort. Forrige jul solgte butikken bøker, video og musikk. I år har Amazon utvidet vareutvalget til å gjelde leker, data- og videospill, elektriske artikler, programvare, gaveartikler og hageutstyr.

Og negler.

På konkurrenten Wal-Mart Stores' web-sider møtes brukerne nå med en beskjed om at butikken ikke kan garantere at varene blir levert før jul. - Vi takker for din tålmodighet og beklager dersom dette fører til problemer, skriver Wal-Mart til kundene sine.

En talskvinne for Wal-Mart innrømmer overfor Wall Street Journal at selskapet har problemer med leveringen grunnet stor etterspørsel.

- Vi føler at vi slylder våre brukere å være ærlige, slik at de kan velge riktig når de skal velge hvor de vil handle varene sine. Hvis ting går bedre og vi igjen kan levere varene i tide, vil kundene få beskjed, sier hun til WSJ.

Ifølge statistikkselskapet Media Metrix hadde Wal-Mart i gjennomsnitt 44.000 unike daglige brukere de siste tre ukene i november. Den første uken i desember ble trafikken mer enn doblet.

Det at selskapet nå ikke kan garantere varelevering før jul betyr likevel ikke undergang for Wal-Mart, fordi e-handel bare er en liten del av selskapet, skriver WSJ. For rene nettbutikker derimot, kan det få enorme konsekvenser.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra