Amerikansk nettavis dropper abonnement

Året da mange amerikanske nettsteder lukker sine tjenester, går San Antonio Express-News mot strømmen. Etter tre år med nettabonnement under mottoet "dette er industriens fremtid", åpnes tjenesten nå for alle nettbrukere.

Editor & Publishing Interactive skriver at nettutgaven av Texas-avisen San Antonio Express-News har gitt opp abonnementsopplegget på 4,95 dollar i måneden. Ifølge Ian Murdock, sjefen for nye medier i avisen, hadde tjenesten rundt 3.700 betalende abonnenter etter tre års drift.

Avisen gjorde ikke noe nummer ut av frigivelsen av innholdet i forrige måned; det ble foretatt som en del av en redesign og omstrukturering av webtjenesten. Ifølge analytikere, blant annet fra Forrester Research Inc., kom dette ikke overraskende.

- Hovedproblemet er at det finnes et stort gratistilbud tilgjengelig, sa Bill Bass, analytiker hos Forrester og peker på at mange av de lokale og nasjonale nyhetene er tilgjengelig både på andre gratistjenester på web og gjennom andre medier. Bass mener at avisene i utgangspunktet lukker tjenestene fordi de frykter kannibalisering av nyheter på papir.

- Så fort de har kommet over kannibaliseringsfrykten, starter aktøren å stille kommersielle spørsmål; kommer vi til å tjene mest penger på en bred distribusjon eller ikke, sier Bass.

San Antonio Express-News har dermed fulgt i fotsporene til Minnesota-avisen St. Paul Pioneer Press som i fjor droppet avgiften på 4,95 dollar etter kun å ha samlet 3.500 abonnenenter.

Til sammenlikning har den mest suksessrike nasjonale webavis-merkevaren i USA, Wall Street Journal Interactive Edition, over 200.000 betalende abonnenter. Og regionavisen San José Mercury News med sitt Mercury Center bortimot 20.000 betalende abonnenter.

Til toppen