Apple kutter forhandlere

I USA kutter Apple Computer rundt en tredjedel av sine autoriserte Apple-forhandlere. Også antallet Apple-autoriserte servicesentra blir kraftig redusert.

Kuttene er ledd Apples pågående konsolidering av selskapets salgskanaler.

Det hele begynte da Steve Jobs kuttet hele Mac-kloneprogrammet (se beslektet sak "Jobs gir klonemarkedet nådestøtet" i høyre marg) høsten 1997. Da Jobs kjøpte den største klonemakeren Power Computing i september 1997 oppnådde han i hvert fall et par ting. Han satte inn støtet mot Mac-kloning, og hans skaffet seg verdifull direktesalgsekspertise; Power Computing solgte primært direkte fra fabrikk til sluttbrukere. I november 1997 åpnet Apple som kjent sin nettbutikk (se "Apple tenker annerledes - kloner Dell")

Forøvrig har den siste Mac-klonemaker - Umax - som har avsluttet produksjonen og snart solgt sin siste Mac-klone, kunngjort at Mac-kloneprosjektet endte opp som et stort tapssluk.

I forkant av lanseringen av Apples nettbutikk 11. november 1997, kunngjorde Apple at selskapet reduserte antall distributører i USA fra fem til to (Ingram Micro og Micro Age) for at disse bedre skulle fokusere på Apple-produkter (se "Apple kutter distributører").

I februar 1998 kom Jobs neste utspill i saneringen av selskapets salgskanaler, da Jobs kunngjorde at den eneste riksdekkene butikkjeden som skulle få selge Apple-utstyr var CompUSA (se "Apple spisser butikkstrategien"). Dette ser ut til å ha vært vellykket, i hvert fall har CompUSAs salg av Apple-utstyr tatt seg opp.

I september 1997 spådde digi.no at vanlige Apple-forhandlere som ikke har noe verdiforøkende funksjon - såkalte "boks-pushere" - ville gå en tøff fremtid i møte (se "Revolusjon i Apples salgskanaler").

Fredag rapporterte MacWeek at en tredjedel av Apples vanlige forhandlere i USA og over halvparten av Apple servicesentra blir kuttet.

"Videreselgere som ikke tilbyr verdiforøkende tjenester og ikke er forkjempere for Apple-produkter, vil bli deautorisert" står det å lese i et forklarende brev på Apples lukkede nettsted.

Det er de små forhandlerne som verken tilbyr spesialiserte løsninger eller har høyt volum som blir kuttet.

Til toppen