Apple mister lojale kunder

Apple har mistet sin posisjon som PC-industriens leder i kundelojalitet.

Mens 81 prosent av Apples kunder i 1996 sa at de ville kjøpe Apple-maskiner igjen, svarte "bare" 71 prosent av de spurte det samme i 1997, i følge en årlig kundelojalitets-undersøkelse utført av ZD Market Intelligence.

Nå er det postordre-firmaet Gateway som troner øverst i kundelojalitet, ifølge Wall Street Journal, som opplyser at 75 prosent av Gateways kunder ville være lojale i sitt kundeforhold med selskapet i 1997, mot 72 prosent året før. Analytikere tror det er fordi stadig flere kunder foretrekker å konfigurere sine egne maskiner selv.

På andreplass, rett foran Apple, kommer Hewlett-Packard med tallene 72 prosent i 1997, mot 58 prosent året før.

Når det gjelder Apples nedgang, mener analytikere den skyldes selskapets mislykkede forsøk på å utvikle konkurransedyktige tilbud i det raskt voksende markedet for PC-er til under 1000 dollar.

Talsmenn for Apple innrømmer overfor Wall Street Journal Interactive at selskapet mistet fotfeste i brukermarkedet forrige år, men håper å kunne ta igjen det tapte med inneværende års nye strategi.

Apples sjef, Steve Jobs, "avduket" nylig en ny modell, iMac (se relaterte saker i margen til høyre), som sannsynligvis vil øke selskapets salg til privatkunder. Hvorvidt denne vil bli priset til 999 dollar eller 1299 dollar er det kommet ulike signaler om, men ifølge Jobs' siste uttalelser, legger Apple opp til å prise iMac i overkant av den mye omtalte 1000-dollarsgrensen.

Til toppen