De viktigste markedene fikk maskinen først, men lørdag er det Norges tur for iMac-lanseringen. Ifølge Apple Norge skal dette merkes der selskapet har sine forhandlere.
- Vi satser på forbrukeraktiviterer lørdag, sier markedssjef i Apple Norge, Arne Odden. Lørdag som lanseringsdag viser også at vi vil være noe annet: Målet er synliggjøring, sier han.
For å øke trykke på lanseringsdagen gjør Apple Norge noe selskapet sjeldent gjør, å kjøpe TV-reklame, foruten avisannonser i åtte aviser foruten noen fagblad.
Apple Norge erkjenner også for første gang at selskapet nå ønsker å ta sin bit av forbrukermarkedet med iMac, et marked som så langt ikke har vært et prioritert område for selskapet i Norge, blant annet på grunn av den lave markedsandelen.
- Vi har over 50 prosent i grafisk bransje og er en av de største i utdanningssektoren, sier daglig leder Apple Norge, Nils-Roe Fjørtoft. - Vi har ikke konkurrert i forbrukermarkedet og har en lav markedsandel der.
Men Apple Norge er nå bestemt på å øke markedsandelen i forbrukermarkedet fra "ubetydelig". iMac er brekkstang for dette og maskinen markedsføres som "enkel - med bare to ledninger", der én er for strøm og den andre kobler maskinen til telenettet.
Det er forhåndsbestilt i underkant av 1000 iMac-maskiner i Norge, men norske Apple regner med å kunne selge minst 2000 maskiner før nyttår. En forhandler alene klarte å forhåndsselge 100 maskiner ved å leie seg inn på en markeringsplass under Kontor & Data-messen i Oslo for noen uker siden. Forhandleren opplevde at ingen av de kundene som forhåndsbestilte maskin var etablerte kunder.
Fjørtoft vil ikke si noe om hvordan det går med å få maskiner inn i større data- og elektronikkvarehus i Norge, men sier at noe uansett ikke vil skje på det området før etter at det første trøkket er tatt unna i forbindelse med lanseringen, og antyder "en gang utpå vinteren".
Apple vil også gjerne konkurrere om bedriftsavtaler som står for en vesentlig del av økningen i markedet i Norge i dag, noe som setter Norge i en særstilling, men som også gjør det lett å falle fra for de som ikke får kontrakter. Fjørtoft vil imidlertid ikke si noe om hvor Apple er i markedet med nye avtaler, annet enn at selskapet både ønsker å tilrettelegge for slike prosjekter og har den nødvendige logistikken for å kunne ta håndteringen.
TV-spot "Hypnosis", tid og kanal |
20:27 TV3 |
21:46 TVN |
22:41 TV2 |
(Kilde: Apple Norge)