Planen om å åpne nettstedet for annonsesalg er kontroversielt for en av Europas største public-service kringkastere, som så langt har vært lisensfinansiert og reklamefri, også på nettet.
BBC trenger rundt 400 millioner pund fra andre kommersielle kilder enn TV-lisensen for å opprettholde sine programambisjoner fram mot 2006, og reklame på nettstedet er en av flere muligheter som BBC-sjef Greg Dyke er i ferd med å utrede.
Men allerede som forslag er det ventet debatt, både fra konkurrenter som helst ikke vil ha en ny sterk konkurrent på nettannonsemarkedet, men også fra politikere som ønsker BBC som fortsatt reklamefri kanal.
I et intervju med Financial Times sier Dyke at en ennå ikke har kommet fram til hvor store inntekter en kan vente seg fra nettannonsesalg, men understreker at prosessen er i en tidlig fase og at nettstedets nyheter og utdanningsseksjon vil forbli reklamefrie. Han selv er motstander av reklame på både radio og TV.
Den internasjonale armen av BBC Online, Beeb.com, selger allerede anonser for sitt internasjonale publikum.