Bedriftsledere frykter ikke elektronisk handel

Bruken av Internett blant globale toppledere i næringslivet er utbredt. Men 81 prosent av europeiske bedriftsledere regner ikke elektronisk handel som en trussel mot egen virksomhet, viser to undersøkelser utført av Andersen Consulting.

De aller fleste toppledere i verdens største bedrifter har i dag tilgang til Internett. Tall fra Andersen Consulting viser at 90 prosent av 1.700 spurte ledere er koblet til nettet og at over 71 prosent bruker nettet minst én gang i uken. Likevel er det bare 36 prosent som føler seg komfortable med surfingen.

Studiet inkluderer toppledere i Fortune 1000-selskap i 22 land.

Det er, ikke overraskende, amerikanske ledere som har best tilgang (etterfulgt av ledere i Canada, Frankrike og Storbritannia), mens japanerne befinner seg i motsatt ende. Amerikanerne er også de flittigste brukerne av e-post etterfulgt av spanjoler og australiere.

Tyskerne er de største skeptikerne i bruken av e-post og føler seg ukomfortable og utrygge når de streifer på web. Italienske ledere er de ivrigste jegerne når det gjelder å bruke web som investeringsverktøy. 53 prosent av de spurte Italia-bossene kobler seg online for investerings- og finansiell informasjonsinnhenting.

Andersen konkluderer med at den hyppige bruken er et godt grunnlag for rask utberedelse av elektronisk handel.

I en undersøkelse publisert 3. september i år heller de imidlertid kaldt vann i blodet på seg selv og sitt eget optimistiske syn; bare 19 prosent av europeiske ledere anser at elektronisk handel er en alvorlig trussel mot egen virksomhet idag. Det er til tross for at hele 82 prosent mener at e-handel vil virke strategisk inn på virksomheten en gang i fremtiden.

Denne andre undersøkelsen ble utført fra desember 1997 til juli 1998 og besto av intervjuer med 300 ledere fra hele Europa. Den viser at under 40 prosent av lederne gjør tiltak for å integrere e-handel i den daglige virksomheten.

Grunnene til tvilen og nølingen er flere: 80 prosent av de spurte ønsker at myndighetene i ulike land må danne et felles internasjonalt rammervek for e-handel. Halvparten mener at et av hovedproblemene er at konsumentene ikke forstår seg på elektronisk handel. Og majoriteten nevner personvern, sikkerhet og mangel på kommersiell regulering som hovedhindringer.

Andersen Consulting hevder det finnes lys i tunnelen. Britiske FirstDirect, Europas første og største virtuelle bank, har skaffet seg 750.000 brukere og har en tilvekst på 12.500 nye kunder i måneden. Også utskjelte Minitel, som franskmennene nå har bestemt seg for å droppe, hevder konsulentselskapet har gjort nytten. Franskmennene har fått en opplæring i å betale regninger, handle og bestille togbilletter online.

- I lys av de opplagte fordelene ved å være først ute i den elektroniske økonomien, befinner Europa seg ved et veiskille, mener Rosemary O'Mahony, som er Andersens IT-partner i Europa, Midt-Østen, Afrika og India.

- Vi kan oppfylle tanken om et e-Europa hvor e-handel gir næring til en eksplosjon av handel, økonomiske muligheter og vekst i jobber. Eller vi kan nå en blindvei med en "vent-å-se holdning" hvor resten av verden øker forspranget, sier hun.

Vernon Ellis er direktør for ansvarlig for de samme områdene som O'Mahony dekker. Han mener at løpet langt fra er kjørt - forutsatt at man utnytter det europeiske fellesmarkedet og den felles valutaen euroen i e-handel-sammenheng.

Til toppen