JUSS OG SAMFUNN

Boxman: - Ikke kopier amerikanske konsept

CD-butikken Boxman tror ikke at deltagelse på de store portalene behøver å være løsningen for aktører som vil bli store innen elektronisk handel. All amerikansk big business er ikke nødvendigvis fornuftig for mindre europeiske aktører. En rimelig kjent amerikaner ved navn Gates skal imidlertid ha interessert seg for Boxman-konseptet.

Herman Berg
12. nov. 1998 - 16:39
Ola Ahlvarsson.
Ola Ahlvarsson.

Medgründer og PR-ansvarlig Ola Ahlvarsson leder den sterke internasjonale ekspansjonen Boxman vil foreta den nærmeste tiden. På kort tid har CD-pusjeren etablert seg i hele Norden som en CD-butikk å ta hensyn til.

Da den nyeste lanseringen ble foretatt i Finland for et par måneder siden, opplevde Boxman et formidabelt salg fra første dag; Ti prosent av alle CD-er som ble solgt den dagen, ble distribuert av Boxman. Ifølge Ahlvarsson har Boxman nå en andel på fire prosent av alle CD-er som selges i Finland daglig.

Alt har imidlertid heller ikke gått helt smertefritt for gründerne. Under konferansen Interactive Publishing i Zürich beskrev svensken hvordan en forbannet svensk familiefar hadde ringt ham etter jul i fjor og fortalt at sønnen ikke fikk smurfehits på julaften.

- Hva har du tenkt å gjøre med det? spurte faren.

- Vi hadde 12 mennesker som skulle ta seg av 50.000 kunder på åpningsdagen. Vi var absolutt ikke forberedt, forklarer Ahlvarsson. Den første offisielle lanseringsdagen 4. desember i fjor avslørte store problemer med logistikken. Den tekniske kapasiteten holdt ikke, og Boxman greide heller ikke å akselerere distribusjonen; flere tusen svenske kunder fikk ikke sine lovede CD-er i julegave.

Fortsatt sliter Boxman med distribusjonsproblemer i Norge fordi man ikke får en avtale med det norske distribusjonsselskapet Music Service Oslo som eies av plateselskapene Polygram, BMG, Polygram og Arcade. Selskapet distribuerer 64 prosent av alle platene som går ut til plateforretningene i Norge.

For de norske kundene innebærer det levering av platene fra Sverige og for mange kan det gå opp til flere uker før platene dukker opp i postkassen. Det har digi.no fått informasjon om fra flere misfornøyde kunder.

Ahlvarsson forsikrer imidlertid at butikken satser på tre kjerneverdier: verdier, tempo og service, og henviser til daglig leder Marianne Løvdal i Boxman Norge når det gjelder spørsmål om det norske markedet.

Boxman er nemlig hellig overbevist om at den globale lokaliseringen av online-handel ikke kan lykkes hvis man mangler lokale representanter som kjenner markedet. Ikke bare må man ha et lokalt kontor, man må også ha lokalt eierskap, benytte lokale kjendiser i markedsføringen og ikke minst skape en lokal suksesshistorie som man kan videreføre til andre land.

På veien har Alhvarsson & Co erfart at man ikke nødvendigvis bør følge all informasjon man får fra markedet. Gjennom kundeundersøkelser gjort på forhånd i det svenske markedet, valgte Boxman å satse på innhold som skulle supplere salget og gjøre det interessant for brukerne å gå innom tjenesten.

Man lagde seksjoner (boxer) og fylte det med innhold fra "stand-up"-komikere, DJ-er og liknende. Men innholdet var i realiteten unødvendig og ikke minst kostbart; det ble fort fjernet fra tjenesten. Det viste seg at brukerne i utgangspunktet kun kom for å kjøpe musikk, ikke lese om den.

Han er heller ikke så begeistret for innholdsavtaler med mange store portaler som gjør at man skal være til stede over alt.

- Det er viktig å skaffe seg kredibilitet og tilgang til lokale markeder. Det gjør man blant annet gjennom konkurransedyktige priser, stort utvalg og rask levering. Dessuten må man legge til rette for at brukerne kan betale med faktura, ikke bare kredittkort over nettet.

I Norge betales 92 prosent av CD-ene med faktura, ifølge Marianne Løvdal i Boxman.

- Vi tar risikerer faktisk mindre kostnader og tap ved å sende ut fakturaer enn den avgiften vi må betale til kredittkortselskap, påstår Ahlvarsson og mener dette er en fleksibilitet som alle netthandlere burde tilby kundene:

- Fokuser på kunden og kundens behov, ikke på Internett og mulighetene som tilbys, er hans noe tradisjonelle melding til salen. Han mener at de største konkurrentene til Boxman ikke befinner seg online, men er den lokale platesjappe eller den tradisjonelle platekjeden i samme region som kjøperen.

- Kjøp ikke teknologi, kjøp kapasitet og skaff sisteleddseksperter, sa han videre, og viste til at noe av det viktigste er å kommunisere at man er de beste.

Ahlvarssons påstår at Bill Gates har tatt en tur innom Sverige for å gjøre en "case study".

- Tenk dere hva vi kunne gjort med 60 millioner dollar, sier han drømmende.

- Det er summen som den amerikanske CD-butikken N2K har brukt for å skaffe seg 250.000 kunder. Vi skulle nok fått en del ut av en slik sum.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.