BEDRIFTSTEKNOLOGI

Briter kjemper om kontroll på Japan Telecom

Mens British Telecom (BT) og Vodafone kjemper om markedsandeler på det europeiske mobilmarkedet, har selskapene lenge akseptert en slags våpenhvile i det japanske mobilmarkedet. Nå kan det imidlertid være slutt.

Frode Eriksen
12. des. 2000 - 02:15
BTAT&TJapan TelecomVodafone

Financial Times









Peter Bonfield
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Japan Telecom kan i utgangspuktet tilsynelatende virke som det dårligste kjøpet en kunne få i Japan. Med sine 9,2 millioner kunder, er selskapet nummer tre etter suverene NTT DoCoMo og KDDI, sistnevnte nest størst med 14 millioner kunder. J-Phone er imidlertid det mest innovative av de tre selskapene og ikke minst det mest profitable. Selskapet tar sin del av veksten i markedet, og har lav churn.

Men viktigst av alt er selskapets hovedkonkurrent til NTT DoCoMo på mobilt innhold, og dette er kjernen i Vodafone og BTs interesse i det japanske selskapet med tanke på utrullingen av UMTS i Europa som starter neste år der innholdstjenester er avgjørende for å forrente gigantinvesteringene. I Storbritannia kjøpte fem selskap, hvorav BT og Vodafone var to, landets mobillisenser på auksjon for over 300 milliarder kroner i mars.

Financial Times melder at en handel skal offentliggjøres neste uke, og vil i så fall bety den nest største investeringen i landet noen sinne av et ikke-japansk selskap.

Dermed kan Vodafone også komme i en bedre posisjon overfor AT&T når selskapet nå skal selge sine Japan Telecom-aksjer, og dermed ta innersvingen på BT som mange tror likevel vil kunne klare seg ved hjelp av gjenkjøpsavtaler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.