Financial Times
Peter Bonfield
Japan Telecom kan i utgangspuktet tilsynelatende virke som det dårligste kjøpet en kunne få i Japan. Med sine 9,2 millioner kunder, er selskapet nummer tre etter suverene NTT DoCoMo og KDDI, sistnevnte nest størst med 14 millioner kunder. J-Phone er imidlertid det mest innovative av de tre selskapene og ikke minst det mest profitable. Selskapet tar sin del av veksten i markedet, og har lav churn.
Men viktigst av alt er selskapets hovedkonkurrent til NTT DoCoMo på mobilt innhold, og dette er kjernen i Vodafone og BTs interesse i det japanske selskapet med tanke på utrullingen av UMTS i Europa som starter neste år der innholdstjenester er avgjørende for å forrente gigantinvesteringene. I Storbritannia kjøpte fem selskap, hvorav BT og Vodafone var to, landets mobillisenser på auksjon for over 300 milliarder kroner i mars.
Financial Times melder at en handel skal offentliggjøres neste uke, og vil i så fall bety den nest største investeringen i landet noen sinne av et ikke-japansk selskap.
Dermed kan Vodafone også komme i en bedre posisjon overfor AT&T når selskapet nå skal selge sine Japan Telecom-aksjer, og dermed ta innersvingen på BT som mange tror likevel vil kunne klare seg ved hjelp av gjenkjøpsavtaler.