Bygger plattform som skal redusere frafall i skolen: – Intelligensen vår kan utvikles i mye større grad enn det de fleste tror

Sissel Naustdal er leder for MadeToGrow.
Sissel Naustdal er leder for MadeToGrow. (Bilde: Kurt Lekanger, digi.no)
EKSTRA
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Mange barn og unge sliter med motivasjonen på skolen, og i følge SSB er det bare 59 prosent som fullfører videregående skole på normert tid og 15 prosent sluttet underveis. Det ønsker det norske selskapet MadeToGrow AS å gjøre noe med.

MadeToGrow står bak et opplæringsprogram hvor målet er å lære unge mellom 12 og 25 år hvor formbar menneskehjernen er, og gi dem strategier for å prestere bedre og takle utfordringer. Nå utvikler de det de kaller en «teknologiplattform» som skal gjøre dette programmet tilgjengelig for alle, også lærere og foreldre.

Baserer seg på hjerneforskning fra Stanford

Forskere ved Stanford University i USA har funnet ut at menneskehjernen er mye mer «formbar» enn det mange tror, og at evner, talent og egenskaper i stor grad kan utvikles. Det er altså ikke nødvendigvis slik at om man er dårlig i matematikk eller fysikk, så må man innfinne seg med det. 

– Forskningen rundt hjernens formbarhet viser at intelligensen vår kan utvikles i mye større grad enn det de fleste tror. Det er en selvoppfyllende profeti at vi går rundt og tenker at vi er født med en eller annen «fixed trait», sier Sissel Naustdal, sjef for MadeToGrow.

Forskningen Naustdal viser til kalles «growth mindset», og MadeToGrow har kombinert dette med forskning rundt motivasjon og læring og satt sammen et trinnvis lærings- og utviklingsprogram for barn og unge. Dette skal ifølge Naustdal hjelpe elevene med å takle utfordringer og motgang, ved at man lærer om hvordan hjernen er «formbar» og om hvordan man kan trene opp hjernen. Det er Dr. Carol Dweck ved Stanford som står bak «growth mindset»-forskningen, mens Michael Merzenich ved University of California står bak forskningen på hjernens formbarhet («brain plasticity»). 

– Det innbærer å forstå hvor mye evnene våre faktisk kan utvikles. For forskningen viser at når du skjønner det, så takler du mye bedre utfordringer og motgang. Man ser kanskje fortsatt på det å feile som ubehagelig og smertefullt, men mer som den nødvendige reisen man er på for å lære å prestere. Og gjennom anstrengelser så vokser hjernen, det skapes hjerneceller og vi bygger intelligens. 

Programmet er blitt kjørt som en pilot på en ungdomsskole i Oslo, hvor MadeToGrow gjorde en forskningsmessig kartlegging av effekter. Selskapet skal også gjennomføre et femdagers sommerkurs i sommer, hvor deltakerne også skal få bidra til utviklingen av plattformen. 

Bygger teknologiplattform  

Det neste trinnet nå for selskapet er altså å bygge en teknologiplattform som skal være klar til høsten. Det er snakk om en web-basert plattform hvor elever, lærere og foreldre får tilgang til MadeToGrows «treningsopplegg for hjernen». Selskapet sikter seg primært inn på ungdomsskole og videregående skole. 

– Vi bygger denne teknologiplattformen for å nå så mange som mulig til en lavest mulig pris. Det er ikke bare foreldre som har mulighet til å betale for et kurs til barna sine som skal ha tilgang til dette, men det skal ut i skolen og ut til folk flest, og gjerne også internasjonalt. 

I den nye løsningen vil deltakerne få sin personlige avatar – eller «lærings-buddy» – som vil følge dem gjennom programmet. Det hele er lagt opp slik at man jobber seg gjennom flere treningsnivåer, hvor «growth mindset» skal utvikles gradvis over tid. Man vil blant annet gå gjennom en kartlegging før, underveis og etter for å måle effekten av programmet, og underveis vil man støte på blant annet videoer, utfordringer, quizer og ulike oppgaver. Det kan for eksempel være refleksjoner og diskusjoner knyttet til historier og eksempler.

– I en fremtidig versjon er målet å bruke kunstig intelligens. At det skal være en smart læringspartner som du kan stille spørsmål og få svar fra. 

Hensikten med programmet er ifølge Naustdal at deltakerne skal bli bedre kjent med sine styrker og interesser, og lære hvordan de skal tenke og hvordan de skal takle motgang på skolen og i livet. Forskningen viser nemlig som sagt at man ikke behøver å innfinne seg med at man er dårlig i matematikk, men at man kan trene seg opp til å bli god i det meste – bare man tenker på riktig måte. 

Naustdal forteller til digi.no at det er flere ulike modeller for hvordan selskapet skal tjene penger. Det ene er å arrangere 5-dagers skolefrikurs, som de gjør nå i sommer. En annen mulighet er at skoler kjøper programmet for et klassetrinn eller for hele skolen, eller at foreldre kjøper det til sitt barn. 

– Målet er å få det tilgjengelig for så mange som mulig, slik at man ikke er begrenset av at man må gå på akkurat en bestemt skole som har kjøpt det. Og vi har samarbeidsdialog med at par forskjellige ganske store aktører som allerede er ute i mesteparten av norsk skole. 

– Det ultimate målet er å redusere andelen som faller fra i videregående skole.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen