Det har lenge vært klart at BT ville kjøpe tilbake den delen av Concert som MCI fikk kjøpe, som en del av arbeidet med å gjøre Concert til kjernen i BTs internasjonale strategi. Det er Concert fremdeles, men inngår nå i det som blir en av de mest interessante samarbeidskonstellasjonene innenfor telekom på lenge. Det er bare uker siden nettopp BT og amerikanske AT&T offentliggjorde sine planer om - i løpet av 12 måneder - å etablere et joint venture der selskapene plasserer sine internasjonale aktiviteter.
I dette venturet bidrar BT med Concert, som gjennom avtaler har rundt 50 forhandlere verden rundt, blant annet Telenor i Norge, Tele Danmark og svenske Telenordia, som eies med en tredel hver av Telenor, Tele Danmark og BT.
MCI vil fremdeles selge Concert-produkter på det amerikanske markedet i en ikke-eksklusiv avtale i inntil fem år etter at fusjonen med WorldCom er foretatt, melder BT i en pressemelding.
Dermed er det satt foreløpig sluttstrek for samarbeidsplanene mellom BT og MCI, som gikk i vasken i fjor høst da MCIs eiere heller ønsket å selge selskapet til WorldCom enn til BT, i hovedsak på grunn av prisen. Concert ble etablert i 1993.
Concert omsetter for rundt én milliard dollar, og er ventet å gi overskudd allerede i år.