JUSS OG SAMFUNN

Dansk reklame-påtvinger slår an

Et dansk konsept hvor TV-reklamen kan tvinge brukerne inn på bestemte nettsider er i ferd med å slå an i utlandet. Nå pågår avtaleforhandling med dataprodusentene IBM og Compaq om å legge inn programvaren som standard i alle deres nye maskiner.

Hilde Nyman
11. feb. 2000 - 12:03


Jyllands-Posten




Interactive Television Entertainment

Ifølge Jyllands-Posten forhandler ITE med IBM og Compaq om å få lagt inn programmet som standardutsyr i alle deres nye datamaskiner.

digi.no
Les:
TV-reklame skrur på PC-en

Men selve ideen er over fem år gammel, og stammer fra ITEs direktør Ivan Sølvason. Nestléreklamen for den nye iskremen Maxibon, var i fjor den første bedriften som prøvde ut konseptett.

Siden verdenspremieren i fjor har blant annet den landsdekkende russiske TV-kanalen THT tatt i bruk teknologien i forbindelse med seer-konkurranser under filmvisninger. Både i Irland og USA er programmet i bruk. Flere amerikanske TV-program benytter teknologien, blant annet serien "Wild Wild Web" som omhandler ukens beste og mest underholdende nettsider.

I tillegg er ITE også i forhandlinger med de store amerikanske TV-selskapene CNN og CBS om å innføre WebChoice på deres programmer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.