JUSS OG SAMFUNN

Dansker skaper virtuell villa med mange rom

I forbindelse med Microsofts lansering av Explorer 4.0 i september, lanserer danske Egmont første versjon av det de kaller "et virtuelt, elektronisk underholdningshus". Alle Egmont-selskapene skal etterhvert inkluderes under onlinekonseptet Villa Magicasom skal romme underholdningskanaler i mange former.

Herman Berg
28. aug. 1997 - 12:01

Administrerende direktør i Egmont Online, Birger Hauge, vil ikke røpe for mye av de konkrete planene Egmont har med sitt nye underholdningskonsept på nett, som har arbeidstittel Villa Magica. Men han opplyser ihvertfall at første versjon av Egmonts onlinetjeneste, vil bli presentert under lanseringen av Microsoft Internet Explorer versjon 4.0.

Lanseringen er berammet til 30. september.

I tillegg til Egmont kommer den danske versjonen av Explorer 4.0 til å inneholde Jyllands-Posten, Børsen (næringslivsnytt), Computerworld, Penge & Privatøkonomi, Adazio (næringslivstjeneste), Børn (evt."Donald Duck"), Puls netstation (tenåringskanal), Chilinet (tenåringskanal) og JTV (TV-guide). Microsoft har inngått lignende avtaler med innholdsleverandører i Sverige og Norge.

Hauge opplyser at Villa Magica er et rent underholdningskonsept som kan få plass på norske HjemmeNett. Men salg- og markedsanvarlig bygging av EON (Egmont Online Networks) på nettet, Michael Vad, som overtar for Birger Hauge 1. november i år, opplyser at dette ikke er endelig bestemt ennå. Hauge skal over i reklamebyrået Young & Rubicam i Danmark.

I forbindelse med lanseringen av HjemmeNett i Norge i september, kommer Egmont Online uansett til å sende noen folk over. Men den permanente etableringen av selskapet i Norge vil ikke skje før neste år, samme tidsperspektiv som Birger Hauge ser for etablering i Sverige. Finland kommer danskene først til å innta i 1999.

Hauge snakker om både online- og offline-produkter som skal fungere i sammenheng (á la Bonniers moromagasin Geek som ble lansert på papir, CD-ROM og Internett i Norge like før sommeren). Funtasia er en av produktene rettet mot barn der Egmont bygger opp et helt nytt konsept med figurer, handling, osv.

Funtasia skal figurere i flere medier samtidig: Både TV, blad, CD-ROM og Internett skal tas i bruk. Ifølge Hauge er det viktig å få foreldrene med på laget.

- Vi tester ut konseptet nå på 1.300 mennesker. Tett samarbeid med foreldrene er en nøkkel til suksess. De foresatte må både fungere som filtre for innhold og sørge for at barna ikke bruker for mye penger. Derfor er foreldrene en hovedmålgruppe i en onlinesatsing på underholdning, sier han.

Funtasia skal både fungere på egen hånd, men også være et av av flere konsepter som Egmont ser for seg i sin nye onlinetjeneste som vil bli preget av nisjekanaltenkning.

Michael Vad nevner fire temaer og målgrupper som svært viktige i Egmonts rendyrking av en underholdningskanal på nettet: spill, film, barn og damer (det siste med utgangspunkt i bladet Alt for damene). Meningen er at alle Egmont-selskapene, som har planer om å drive online, skal befinne seg under Villa Magica-paraplyen innen utgangen av 1997.

Og målet? Det er å få fram hjemmesider som ranker blant de fem mest underholdende nettsteder i Skandinavia.

Ifølge Egmont kan dette kommersielt utnyttes gjennom relasjonbygging mot brukerne på nettet: Man tilbyr brukerne noe de vil ha, som for eksempel en filmtrailer - mot at de legger igjen opplysninger om hvor ofte personen går på kino og hva han/hun liker å se. Dermed bygger man opp brukerdatabaser som kan bli svært viktig i arbeidet med å få lojalitet fra kundene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.