BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dette mener digi-leserne

Det ramlet inn et ikke ubetydelig antall reaksjoner på kommentaren i "Rett fra Levra" fredag, hvor digi-redaktør Pål Leveraas fremholdt Konkurransetilsynets avgjørelse vedrørende fusjonen mellom Schibsted og Telenor som et mulig utslag av inkompetanse. Vi gjengir de fleste av dem, uten kommentarer fra oss, og minimalt redigert for lesbarhet. God fornøyelse.

digi:stab
1. juni 1997 - 20:28

Inkompetent avgjørelse av Konkurransetilsynet?

Av Jan Helge Hagland

En god kommentar du har skrevet til fusjonen mellom Telenor og Schibsted.

Vil nesten hevde at de prøver å ødlegge Telenor og Schibsteds muligheter i et marked hvor større utenlandske selskaper har ønske om å ta markedsandeler. Norge er, tross et lite antall innbyggere, et hightech land hvor folk bruker penger på ny teknologi. Det faktum at Telia har satt av 300 millioner for å komme inn på det norske markedet er vel et bevis på dette.

Artikkelen i digi om nettfusjonen

Av Steinar Kjærnsrød

Jeg vil bare gratulere med en "to-the-point" artikkel om nettfusjonen.

Det sier jeg ikke fordi jeg håper fusjonen skal overleve Konkurransetilsynet, men fordi poenget ditt er så riktig så riktig, men dessverre lite forstått av mange - selv de store medieaktørene selv.

digi retter baker for smed

Av Sverre Holm, Formann Internetbrukernes interesseorganisasjon (IBIO)

Jeg vil, på vegne av Internettbrukernes interesseorganisasjon gå i rette med noen av de synspunktene som Pål Leveraas reiser i artikkelen "Inkompetent avgjørelse av Konkurransetilsynet?"

Leveraas argumenterer med at det er mange store aktører som ligger i startgropa for å kapre markedsandeler. Ja de ligger i startgropa, både Global One og Tele 2. Fra IBIOs side lurer vi på hvor lenge de har tenkt å ligge i startgropa?

Telia/Riksnett har kommet seg ut av startgropa, og kjører nå en kampanje for å verve kunder. Dette merker vi fra IBIO, i det vi begynner å få tilbakemeldinger om at tjenestene ikke er like gode som de hadde forventet. Først og fremst på informasjonssiden, i noen grad også på brukerstøttesiden.

Mindre leverandører vil forøvrig neppe kunne spise kirsebær med de store. De vil finne sine segmenter, men ikke utgjøre noen trussel mot markedslederen.

Dette leder meg til det som er mine hovedinnvendinger mot de påstandene som er reist i overnevnte artikkel:

1. En virksom konkurranse forutsetter at man har flere som er reelle konkurrenter i de forkjellige markedssegmentene. Pt har man ikke det. Ved en reversering av fusjonen (hvis det er det som er aktuelt) vil to jevnbyrdige tjenesteleverandører på privatmarkedet fortsette å konkurrere på både kvalitet, innhold og pris.

2. Kvaliteten utgjøres i tillegg til teknisk stabilitet, også av informasjon og brukerstøtte som virker. Dette tar det tid å bygge opp, bl a fordi det forutsetter en velsmurt organisasjon. De pengene som Leveraas så lettvint spytter inn i det norske internettmarkedet vil fortsatt måtte forholde seg til at det kreves tid for å etablere slike organisasjoner.

3. I dette "spillet" er det ingen av partene som har vurdert kundenes stilling. De tilbakemeldinger IBIO har fått fra SN kunder er entydige, selv om begrunnelsene er noe forskjellige: Reetabler Schibsted Nett!

Smeden er Telenor/Schibsted. Konkurransetilsynet viser en ryddighet i forhold til sine oppgaver, ved å stoppe fusjonen.

Til Pål Leveraas

Av Knut Falchenberg

"Og dette er ikke bare fordi "SOL-kongen" Erik Hagen fomler med strategien sin, og ikke greier å bestemme seg for om Scandinavia Online skal overkjøre samarbeidspartnerne sine åpenlyst eller fortsatt gjøre det i det skjulte. Det er også fordi det ikke spiller noen rolle hvor mange penger du har på bok, hvis du ikke greier å lage et produkt som folk vil ha."

Hei Pål, hva mener du egentlig med å overkjøre samarbeidspartnerne?

Nettets største idiot

Av Geirr Winnem

Gratulerer med ett meget bra innlegg. Du har helt rett, og har fått tak i poenget.

:)

Geirr

Ja, du er nettets største idiot

Av Hans S. Tømmerholt, http://home.sol.no/mettegt, bruker, Sarpsborg, Østfold

Har nettopp lest artikkelen din.

Litt sånne unøyaktige tall først:

Såvidt jeg husker hadde Telenor Online (før) 3000 brukere. De var størst i hele Norge. På en tett annenplass fulgt SN med nesten like mange.

Telenor hadde allerede da den største delen av internettmarkedet i Norge. Hvor ubetydelig Norges marked kan virke så er det fortsatt bare Norge vi snakker om.

Det at det var to slike store selskaper som konkurrerte var det ENESTE som holdt Telenor fra å få monopol. Hadde de fått det ville de hatt den samme frihet som de har med telefonnettet idag. Med monopol mener jeg da ikke fullstendig kontroll, men det de har nå: Den aller største.

Fusjoneringa fjerna enhver form for konkurranse på nettet. Riksnett (Telia) og Eunett og disse har ikke en sjanse til å utfordre SOLs styrke.

Man kan si at Konkurransetilsynet er inkompetent ja. Men! Ikke på den måten du mener. De er inkompetente på grunn av at de ikke stoppet fusjonen FØR den hadde trådd i kraft. SOL/SN er allerede fusjonert. De har planene klare. Halvparten av serverne er integrerte. Helvete heller: De har til og med ordna felles nummer.

Nå er det for sent.

Det er folk som deg som da kan bare i drømme forestille deg en verden hvor fusjoneringa gjør konkurransen bedre.

Telenor har allerede monopol på telefonen. Telia sniker seg innpå, men de kommer ikke til å være ferdige på en stund. TN har nettopp demonstrert dette monopolet ved å DOBLE lokaltaksten og dermed gjort livet surt for SAMTLIGE internettbrukere.

SN og Telenor drev prisene stadig lavere hver for seg. De måtte komme med tilbud som var bedre enn den andre. Så plutselig en dag skjønnte de at sammen kunne de få tjene mer enn de hver for seg kunne oppnå. Oi oi tenkte de: Vi fusjonerer.

Den nye tjenesten er superb! Nodenettet fornyes, nyhetene formidles raskt. De strekker seg over store områder. Det kan ikke benektes. De gjør det bedre for brukerne, men har samtidig makten til å gjøre det dyrere for alle sine brukere.

Det de mangler er kommunikasjon! Vi (brukerne) fikk vite dette via DERE. Og ikke fra Telenor. Jeg maila SOL og fikk til svar at de visste like lite som brukerne. Telenor hadde ikke fortalt dem det en gang.

Hva skal de gjøre nå? Over halvparten av SOLs ledelse er tidligere SN ledelsen. De kan ikke "avfusjonere" nå.

Og dette med at disse er smågutter. Jeg håper at anførselstegnene antydet sarkasme. Hvis ikke er du ekstremt teit! Det er greit at Telenor ikke er så store på verdensbasis, men se slik på det også: AOL (America OnLine) er ikke så store på verdensbasis de heller.

They can sure wreak havoc at home.

Det store problemet (oppsummering) er at Konkurransetilsynet er for trege i sin reaksjon. Telenor/SN har kommet for langt (boldly gone where no man has gone before). SOL kan nå sitte å le av dem fordi de allerede er et nytt selskap med felles aksjer.

Scandinavia Online er her for å bli både med sine ulemper og fordeler.

DU HAR RETT!

Av Leif Erik Thomassen, sthomass@online.no

Kjempebra skrevet! Jeg likte artikkelsen såååå godt at jeg printet den ut og skal henge den opp på datarommet på skolen min (St.Olav vgs). Du burde sende samme artikkel til konkuranse tilsynet!!! hahaha. Du har rett på alle punkter. Trusselen kommer ikke fra lille Norge, men fra USA, nærmere bestemt MICROSOFT!!

Du har feil!

Av Frode Skjæveland

Enkelt og greit.. Telenor styrer for mye og fortjener derfor ikke å få såpass stor kontroll over internett markeded i tilegg til telefon.. Du så hva som skjedde med lokaltaksten... Det skulle liksom hjelpe alle, men det gjorde akkurat det motsatte. De passer best hver for seg.

Mornings!

Av Kenneth Ivarsson

Mht på hvordan du sier det på, får deg selv til å virke som 14 år, og SOL til å virke useriøse..

Du har så rett!

Av Knut Sparhell

Man kan jo i starte som "alternativ-ISP" i eget lokalområde med helt minimalt med investeringer, for f.eks å fange opp de som er misfornøyde med "den store" eller "de mellomstore" ISP-ene i landet. Man kan nesten drive den fra sofakroken.

Å ta særlig ad notam at Schibsted og Telenor pr november i fjor til sammen hadde 80% markedsandel betyr svært lite. Vi skriver snart november 1997 og hva vil da være situasjonen, for ikke å snakke om 1998.

Nei, de kan ikke ha satt seg inn i sakene om de har kommet til en slik konklusjon!

Hilsen Knut
http://home.sol.no/knutsp/

Konkurransetilsynet

Av Steinar Carlsen

Det er ett poeng vedrørende fusjonen som jeg ikke syntes har kommet godt nok fram. Etter fusjonen burde Telenor ta 100% ansvar fra pc/modem og "ut i verden". Dette gjør de ikke; per i dag så lar man i beste fall de ulike datterselskapene skylde på hverandre. For oss som kunder er det ett fett hvordan Telenor velger å organisere seg, men hvis jeg har internett-abonnement og telefon-abonnement så burde jeg kunne forvente at de tar ansvar, og at jeg som kunde har ett hode av trollet å forholde meg til.

Eksempel: Mye feil ved tilknytningspunkter; jeg opplever 5-10 ganger i uka at modem i Asker som jeg forsøker knytte meg opp til ikke gir ordentlig svar (manglende carrier detect). Alt er i orden på min side (pc, modem, konfigurering); Telenor-konsernet tjener i dette tilfellet penger på at de leverer en mangelfull tjeneste (jeg betaler tellerskritt som jeg ikke skulle vært belastet siden feilen åpenbart er deres). Svar fra teknik support er i beste fall at da kan jeg jo bare ringe inn til Bærum eller Oslo (her får jeg forøvrig dårligere forbindelse, noe som også ligger innunder Telenors ansvarsområde).

Det er ikke sikkert at dette vil bli noe bedre om gamle SN gjenoppstår (de kan jo bare skylde på Telenor), men jeg synes dette med tjenestekvalitet blir helt vesentlig hvis min ISP er Telenor.

Monopol på internett

Av Knut Selberg

Når 80% av markedet er styrt av en leverandør har en defacto monopol. Det er kun "spesielt intereserte" som søker andre enn standard løsning. Kfr Wintel og Motorola/Apple. At telenor er liten i verden er for Norge uten interesse. Det er mitt tilbud og utvalg av tjenester som er avgjørende for vi har et defacto monopol eller ikke.

Etter å ha brukt Internett i England og USA vil jeg si om Schibsted og Telenor:

  • Usedvanlig treig, kapasiteten holder ikke. Hastighet kun ok kl 0600 på hverdager, Kvelder og helger er bare treeeegt.
  • Info til meg som tidligere SN kunde er lik null. Dette gjelder både oppdatering programvare, endring av adresser og tidsfrister.
  • Nettavis kfr artikkel om Konkurransetilsynet er beste fall et fagforeningsblad for Telenor. Det er som Microsoft skulle beskrive Apple sin programvare.

Ha en god dag, jeg leter etter en rask, effektiv og billig leverandør i Trondheim. Hvis vi ikke har monopol så kom med listen.

Man trenger ikke være idiot for ikke å ha rett

Av Bjørn Ludvigsen

Jeg synes ikke Konkurransetilsynet har tatt feil, jeg. Deres oppgave er å regulere ting som måtte skje på det norske markedet, noe de nå har gjort. Selv om disse kan være for smågutter å regne i forhold til andre konsern fra andre land, så utgjør de allikevel en stor del av det norske markedet. Det norske markedet er nå regulert i henhold til nåværende norske forhold. Hvorfor var det en feil avgjørelse?

Det virker som om du heller vil at de skal få fusjonere for å kunne stå sterkere mot de "store stygge ulvene" fra utlandet. Det er her snakk om å etablere seg som tilbyder av tilgang til Internett. Det får man ikke gjort fra et annet land, så da må disse selskapene komme hit og konkurrere på nettopp de samme villkår som de allerede etablerte selskapene. Du poengterer at det ikke har noe å si hvor mye penger du har på bok, men om du klarer å lage et produkt folk vil ha. Hvis dette er saken bør det jo absolutt ikke være et problem at utenlandske konsern med trillionvis av dollar i ryggen prøver å etablere seg i Norge, hvis det allikevel er tjenesten de kan tilby det kommer an på. Det er således viktig å ha et balansert marked når disse nye aktørene kommer på banen en gang i fremtiden.

Jeg sliter også med at Microsoft blandes inn her. De kan kontrollere skjermbildet ditt, men hva har det å gjøre med denne fusjonen? Konkurransetilsynet så på det norske marked for tilbydere av tilgang til Internett. Microsoft er ingen tilbyder av tilgang til Internett, og de har ingen planer om å tvinge deg til å bruke noen spesiell tilbyder av dette.

Vi klår ikke Microsoft i noen større grad hvis fusjonen blir gjennomført. Det gjør det faktisk bare enda lettere for Microsoft, når de da bare trenger å samarbeide med den ene felles innfallsporten du etterlyser.

At du tror du kan etablere en tilbyder av tilgang til Internett for 50.000 kroner er nok et resultat av "føre musen over"-mentaliteten. Ingenting går automatisk, og absolutt ikke å etablere en tilbyder av tilgang til Internett. :) Det er her naturligvis et spørsmål om hvor mange kunder du skal ha, men husk at f.eks to årslønner på si 200.000 trenger ca. 400 brukere for å dekkes. Det er helt klart at dette også er en bransje man kan tjene penger på, men man får ikke mye for 50.000 i dagens samfunn. Jeg ønsker imidlertid lykke til.

Jeg stiller meg også litt spørrende til norske ord som "beslutningsunderlaget", "internett", "gateway" og "desktoppen".

Godt jeg bare er en programmerer, eller hva?

(Bjørn Ludvigsen er programmerer i Internett Kanal 1, red. anm.)

Du har rett

Av Andrè MB Smedsrud

og det var alt...

Merging

Av Rudi Hanøy

Hmmm, Konkurransetilsynet hadde rett i at de stoppet sammenslåingen av Schibsnett nett og tel(l :D)eNor , de hadde ikke feil, det ville være det samme som Brann og Rosenborg skulle slå seg sammen... Basta.. Hadde en upartisk part skrevet om dette hadde jeg giddet å lese artikkelen...

"Rett fra Levra"

Av Frank H. H.

Dette var en flott artikkel!

Du har så rett med dine synspunkter. Hvem som "spiser" hvem av disse to "småguttene", er egentlig lite interessant --- Men at de er små i et større internett-sammenheng, er helt sikkert Skal de kunne klare seg i et stadig tøffere internett marked, er det nok viktig at de "drar lasset ilag" om de skal kunne tilby et akseptabelt produkt i fremtiden.

Om de idag er store i norsk sammenheng, så vil de nok ikke fortsette å være det lenge, den dagen de begynner å prise seg selv ut, eller begynner å henge etter i utviklingen.

Når det gjelder hjemmesiden til SOL, så kan jeg ikke se at denne skulle skape de helt stort problemer. De av oss som har "surfet" litt, har vel lagt inn bokmerke på hjemmesiden til de fleste av nettutbyderne, slik at vi kan gå dit vi ønsker.

Den dagen da vi benytter en av de andres hjemmeside mer enn Telenors, den dagen skifter vi ut hjemmesiden vår med en som er mer attraktiv. Bruker selv den norske browseren OPERA ganske mye og får med denne opp seks forskjellige hjemmesider, deriblant sol.no, ABC startsiden, nettavisen, digi m/ flere.

Håper at internettmarkedet i Norge kan få utvikle seg noenlunde fritt, uten altfor store innblandinger fra andre instanser.

Ønsker dere i digi.no en fortsatt god seilas og lykke til videre!

Fastlåsing av hjemmeside

Av Jon Flemming Andersen

Jeg har bare en liten kommentar til artikkelen: "Inkompetent avgjørelse av Konkurransetilsynet?"

>Det er ett heller skittent tricks Scandinavia Online har

>gjennomført, og som jeg inderlig håper at denne

>prosessen vil medføre en reversering av: Selskapet

>låser hjemmesiden fast til www.sol.no når de sender

>ut programvaren til Telenors internett-abonnenter.

Det er riktig for tidligere SN-kunder og den programvaren de hadde. Men med den programvaren Telenor leverer i dag er fastlåsningen i www.sol.no fjernet. Kundene møter riktignok denne siden nå de kobler seg opp føste gang, men er frie til å sette opp hvilken som helst startside de måtte ønske.

Dyrt å starte som Internett-leverandør

Av Bjørn T. Johansen

En liten kommentar til artikkel av Pål Leveraas publisert 30.05.

Til en viss grad må jeg si meg enig, men tror ikke Pål Leveraas har regnet så veldig mye over evt. kostnader for å starte som internett leverandør. Bare hardware koster både 2 og 3 ganger så mye som nevt i artikkelen pluss leie av linje, ++. Har selv vært med på å starte opp en bedrift som internett leverandør og jeg skal garantere at kostnadene ikke kommer i nærheten av 50 tusenlapper en gang!

Hjemmesider og SOL

Av Stig Sandbeck Mathisen

Når det gjelder følgende avsnitt synes jeg forfatteren har blandet sammen den del ting, noe som gjør at dette blir helt feil.

> Det er ett heller skittent tricks Scandinavia Online har

> gjennomført, og som jeg inderlig håper at denne prosessen vil

> medføre en reversering av: Selskapet låser hjemmesiden fast til

> www.sol.no når de sender ut programvaren til Telenors

> internett-abonnenter. Det betyr at selv om du vil skifte

> hjemmeside, så kan du ikke gjøre det uten å gå gjennom en

> prosess som er svært omfattende. Juks, kaller jeg det.

1. Tidligere SN låste hjemmesiden til www.sn.no i en av sine tidligere versjoner av programpakken.

2. Scandinavia Online har ikke gjort noe slikt.

3. Scandinavia Online har ikke noe å si på programvaren som Telenor Nextel sender ut til sine abonnenter.

4. Telenor Nextel har uttalt at de ikke vil forsøke å gjøre noe slikt.

Ellers var jeg stort sett enig i artikkelen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra