Digital Aftenposten på Jernbanetorget

Aftenposten har planer om å sette opp en 57 m2 stor lystavle ved Jernbanetorget. Her skal nyheter fra web-redaksjonen oppdatere de kollektiv-reisende.

- Vi planlegger en lysavis på bygget Byporten, og lystavla skal henge ut mot Jernbanetorget. Der vil det bli presentert en kombinasjon av nyheter og reklame. Nyhetene vil bli løpende oppdatert, sier markedsdirektør Gudbrand Jevne i Aftenposten.

Byporten er et nytt bygg som reises ved siden av Oslo Sentralstasjon. Ifølge Aftenposten Interaktiv har Plan- og bygningsetaten i hovedstaden gitt tillatelse til montering av tavlen, men ikke hvor den skal stå. NSB har på sin side klaget over at lystavlen kan få en dominerende og uønsket virkning.

Planen er blant annet å levere nytteinformasjon til kollektivreisende og oppdatering av store begivenheter. Tavlen vil, forutsatt at den fungerer etter planen, kunne fungere som en meget bra reklameplakat for Aftenposten.

- Vil det bli snakk om legge hele skjermbilder fra nettutgaven ut på tavla?

- Nei, selv om formatet egentlig gjør det mulig. Teknologisk er formatet en krysning mellom en PC-skjerm og en TV-skjerm, så muligheten for å legge ut et grafisk bilde på skjermen er tilstede. Men det kommer nok mest til å være overskrifter og lignende heller enn hele artikler - det blir for vanskelig å lese, sier Jevne.

- Har dere undersøkt om det er noen problemer i forhold til opphavsrett og journalister?

- Det forutsetter jeg dekkes av avtaleverket om elektronisk publisering, sier Jevne. Han regner med at lystavla vil være operativ før jul og i full drift i 1999. Det vil ikke være en egen redaksjon som utarbeider nyhetene, men man vil trekke på resursser fra den eksisterende redaksjon i Aftenposten Interaktiv som skriver for web-utgaven av avisen.

Jevne vil ikke si noe om hvor mye reklame det vil være i forhold til nyheter på lystavla, da dette fremdeles er under diskusjon. Heller ikke mål på omsetning i forbindelse med salg av annonseplass er noe han vil kommentere

- Det har vært stor interesse blant annonsører, selv om vi ikke har solgt noe konkret ennå, sier Jevne til digi.no.

Til toppen