- Microsoft planlegger å lansere DirectX 6 i juli, opplyste Jay Torborg, Microsofts direktør for grafikk og multimedia for Windows, i en tale under selskapets WinHEC-konferanse.
DirectX 6 vil kunne brukes sammen med både Windows 95 og Windows 98, og det vil også bli inkludert i den neste betaversjonen av Windows NT 5.0, som skal komme i andre kvartal i år.
Men DirectX 6 vil i først dukke opp som betaversjon under Microsofts Computer Games Developer Conference den 9. mai. Dette vil gi spillprodusentene muligheten til å utvikle produkter som støtter DirectX 6 allerede før den endelige utgaven kommer.
Torborg forteller at en rekke tidligere planlagte komponenter har blitt utelatt fra betaversjonen. Blant annet er noen DirectDraw egenskaper blitt forsinket, og det er ennå ikke bestemt om DirectMusic, en ny egenskap for interaktiv musikk, vil være inkludert i betaen.
Torborg forteller også at Direct3D, Microsofts programmeringsgrensesnitt for 3D-spill, har blitt skrevet om for å utnytte Intels Pentium II-prosessor og 3-D-instruksjonssettene i de kommende prosessorene til blant annet AMD og Cyrix.
I tillegg vil Microsoft inkludere Texture Compression-algoritmen til S3, som lar utviklere komprimere teksturdata for å øke tilgjengelige lagringsplass og båndbredde uten at det går ut over bildekvaliteten.