- Disney kan tøye etiske grenser

- Det kan være grunn til å frykte at barn blir påvirket av reklame de ikke kan skille fra innhold, sier Tim Frank Andersen, administrerende direktør i det danske internettbyrået NetWorkers. Andersen har laget nettsider for Lego, som blant annet samarbeider med Disney om nye medier.

Den amerikanske betaltjenesten Disney Blast introduseres i Skandinavia denne uken. Onsdag lanseres tjenesten i Sverige og Danmark, mens Norge står for tur på torsdag. Tjenestens introduksjon på det skandinaviske marked er et resultat av et samarbeid med svenske NetCom Systems AB.

Dansken Tim Frank Andersen leder internettbyrået NetWorkers - The Interactive Partners, som blant annet har utarbeidet nettsidene til den danske leketøysprodusenten Lego. Han tror introduksjonen av Disney-tjenesten representerer noe nytt i satsingen på kommersielle tjenester for barn på Internett.

- Det Disney Online gjør er profesjonelt, og om få år vil konsernet være heldigitalt. De vil kunne tilby levende bilder, produkter; film, video og spill over Internett. Det man kan si er at grensen mellom markedsføring og innholdsproduktet vil stadig bli presset. Det kan være grunn til å frykte at barn blir påvirket av reklame de ikke kan skille fra innhold. Men undersøkelser viser at barn er meget bevisste på akkurat dette, sier Andersen.

- Dette grenselandet er ufattelig vanskelig, både når det gjelder regler og grenser. Internett er et globalt medium. For ikke lenge siden var det en sak der den danske ombudsmann for forbrukersaker skrev til cornflakes-produsenten Kellog's og ba dem sperre den amerikanske hjemmesiden fordi den stred imot dansk lov. Kellog's kunne selvfølgelig ikke si annet enn at de overholdt amerikanske regler, og det er der hjemmesiden blir produsert, forteller Andersen.

- Hvordan tror du det skandinaviske markedet vil reagere på introduksjonen av Disney Blast?

- Jeg tror man vil være meget oppmerksomme på hva Disney gjør i de skandinaviske landene. De lanserer et produkt man betaler penger for, og på den måten har de avskåret seg fra muligheten for kritikk. Mottakerne betaler jo for å bruke nettstedet, sier Andersen.

- Disney Online vil bli det digitale Donald Duck-bladet, hvor papirutgaven vil spille langt mindre rolle om få år. Da kan Egmont kan få problemer, siden de kun har rettigheter til papirutgaven, og ikke den digitale, sier Andersen. Han forteller at oppmerksomheten rundt Disney-tjenesten har ikke vært påtakelig stor i Danmark.

- Det har ikke stått så mye i avisene om dette. Men i internettbransjen har man gått og ventet på at dette ville skje lenge. Vi abonnerer på den amerikanske tjenesten i dag og ser at dette vil være med på å utvikle Internett som et kommersielt middel overfor barn. Jeg håper det vil skape debatt og konkurranse. Dette gir familier enda en grunn til å skaffe internettabonement, mener Andersen.

Utbredelsen av Internett i Danmark ligger på rundt 25 prosent, og utbredelsen av PC på 54 prosent, ifølge Andersen. Konkurrentene til den nye tjenesten i Danmark vil være Egmont Online-tjenesten EON - i tillegg til andre nettsteder som er merke-/eller produktorientert.

- Det er ikke fantastisk mye innhold for barn på Internett i dag. Vi har blant annet utarbeidet sider for Lego, som ligger som nummer fire på hot100. Men Lego har ikke mulighet til å følge Disneys investeringer, sier han.

Lego har da heller ikke til hensikt å konkurrere med verken Disney eller Egmont. Tidligere i sommer inngikk den danske leketøysprodusenten avtaler med både Disney og Egmont om samarbeid innen nye medier.

NetWorkers - The Interactive Partnership er ifølge Andersen Danmarks største internettbyrå. Selskapet er en byråkjede under Omnicom, og blant kundene finnes Lego, Libresse og IKEA. I Omnicom-kjeden er også selskap som Razorfish, som tidligere i år gikk sammen med byrået Spray.

NetWorkers ble i 1997 nominert til SIME-prisen (Scandinavian Interactive Media Event) for beste CD-plate, produsert for Lego.

Til toppen