Dobbelt så rask grafikk med GeForce2

Nvidia lanserte onsdag oppfølgeren til den populære GeForce-grafikkbrikken. Den nye brikken skal ha dobbelt så høy ytelse som originalen og flere nye 3D-egenskaper.

Utviklingstakten inne grafikkbrikkebransjen øker stadig. Det er ikke mer enn åtte måneder siden Nvidia lanserte GeForce 256, en grafikkbrikke som den gang var den aller kraftigste grafikkbrikken for forbrukermarkedet.

Nå er tiden klar for oppfølgeren, GeForce2 GTS. Denne brikken bygger på teknologien til den originale GeForce-brikken, men mye er selvsagt forbedret og lagt til. Blant annet har GeForce2 maskinvarestøtte for fullskjerms anti-aliasing, en egenskap som til nå kun har vært tilgjengelig i 3Dfx' VSA-100-brikker og som jevner ut kantede linjer i bildet.

GeForce2 GTS er også utstyrt med Nvidia Shading Rasterizer (NSR), en teknologi utviklet av Nvidia som muliggjør kontroll på pikselnivå over farge, skygge, lys, refleksjon, speilende refleksjon, strålingsevne, glans, smuss og andre visuelle materialkomponenter.

GeForce2 GTS er utstyrt med fire pikselpipeliner som hver leverer én piksel med dobbel tekstur per klokkesykel. Dette gir en ytelse på 1,6 GigaTexels per sekund - ifølge Nvidia mer enn dobbelt så mye som GeForce 256. Maksimal oppløsning 2048 x 1536 piksler med 32 bits fargedybde og 75 Hz vertikal frekvens.

Den nye grafikkbrikken har også innebygd en High-Definition Video Processor (HDVP) som støtter en rekke HDTV-oppløsninger når brikken kombineres med en rimelig DTV-mottaker og en vanlig PC-prosessor.

GeForce2 GTS har støtte for både AGP 4X og PCI-grensesnittene og opptil 128 MB med DDR-minne (Double Data Rate).

Ifølge Nvidia vil den nye grafikkbrikken bli tilgjengelig sammen med sluttbrukerprodukter allerede i løpet av få uker.

Til toppen