DoubleClick tapte 28 cent per aksje av en omsetning på vel 20 millioner dollar i tredje kvartal, det vil si én cent bedre per aksje enn det markedet hadde ventet, ifølge estimat utarbeidet av First Call. I samme periode for ett år siden tapte selskapet 18 cent per aksje av en omsetning på 8,2 millioner dollar.
Størrelsen på tapet øker altså på tross av hoppet i omsetning, noe som ifølge DoubleClicks finansdirektør Jeff Epstein skyldes betydelige kostnader forbundet med omfattende nyansettelser både på salg- og teknologisiden. Selskapet har dessuten åpnet en rekke nye kontorer verden over - deriblant i Norge - i løpet av det siste året.
Etter alle solemerker er imidlertid DoubleClick på rett vei økonomisk. For andre kvartal på rad reduseres selskapets samlede driftskostnader målt i prosent av salget. Mens driftskostnadene i andre kvartal utgjorde 64 prosent av salget, er det i tredje kvartal redusert til 59 prosent. Tilsvarende tall for tredje kvartal 1997 var 60 prosent.
Ifølge Wall Street Journal består DoubleClick-nettverket nå (tredje kvartal) av 2.200 annonsører world-wide, en økning på 400 sammenliknet med foregående kvartal, og opp fra 640 fra tredje kvartal 1997.
DoubleClicks business består av to deler; annonsesalg og "ad serving", eller plassering av annonser på web-sider. DoubleClick tjener altså penger på å samle inn penger fra annonsører på selskapets nettverk eller dets annonsebyråer - cirka 70 prosent av DoubleClicks omsetning kommer fra annonsebyrårer - for så å gi omlag to tredeler av disse pengene tilbake til de nettstedene som DoubleClick samarbeider med.
Selskapets nettverk er i dag inne i 15 ulike land, og består på verdensbasis i dag av 270 innholdsleverandører og 930 nettsteder.