Du må ikke sove

Internett representerer databransjens største muligheter, men også dens største trusler. Databransjen må skjerpe seg hvis den ønsker å lykkes med å selge til forbrukere.

Databransjen må våkne. Internett er iferd med å snu opp ned på hele databransjen. Mens Internett er databransjens store vekstlokomotiv, er det også dets største fallgrube. Databransjen har et godt grep om det profesjonelle markedet, men er iferd med å miste grepet om hjemmemarkedet. Den store svikten i salg av PC-utstyr til jul i 1995 er symptomatisk for en bransje som ikke er istand til å nå frem til den jevne forbruker.

I Norge kom brune- og hvitevareaktørene inn på banen for noen få år siden. Mange i databransjen fnyste dengang av at aktører som Elkjøp og Lefdahl skulle selge PC. Det er det ingen som gjør idag. Butikkmarkedet er et viktig segment i databransjen, og tradisjonelle dataforhandlere har tapt markedsandeler til de store elektrobutikkene. Tidlig i år opplevde vi at Datavarehuset måtte kaste inn håndkleet i kampen mot elektrobutikkene.

Utfordringen ligger i at elektrobutikkene er gode på innkjøp, logistikk og butikksalg. Dermed har de nærmest uoverkommelige fortrinn i kampen om hjemmemarkedkundene. Etter noen år med prøving og feiling har de bygd opp gode kunnskaper om PC og er istand til å gi like god service som dataforhandlere. Samtidig har de ryggrad til å ha et godt vareutvalg, kundeorienterte butikklokaler, retailkunnskap, innkjøpstyndge overfor distributører og produsenter, samt evne til å konkurrere på pris. Elektrokjedenes største fortrinn er dog at de allerede har forbrukere som kunder. De to tredjedelene av folket som ikke har hjemme-PC vil svært nødig besøke en dataforhandler, men går gjerne på Elkjøp.

En ny trend som gjør situasjonen enda verre for dataforhandlerne er at fremtidens hjemme-PC blir forbrukerelektronikk. Når webleseren kommer fra Sony, Philips eller Nintendo er det ikke naturlig for en teknologifryktende far eller mor å kjøpe den hos A/S Lokal PC. Det er mye tryggere å kjøpe den på samme sted som man kjøpte TVen og kjøleskapet, ikke minst fordi den der blir profilert som et apparat og ikke en fryktinngytende PC.

Dataforhandlerne er også truet av aktører fra telekommunikasjons-, TV- og underholdningsbransjen. Snart vil mye PC og datarelatert utstyr bli levert av organisasjoner som Telenor, Schibsted, Janco og lignende. Når en kunde bestiller kabel TV vil han få med en Internettboks som del av abonnementet. Eller når han bestiller Internettabonnement fra Telenor så får han med modem eller en Internettboks. PC og modem blir elektronisk forbrukerutstyr på linje med TV, video og stereoutstyr og både dataforhandlere og datadistributører vil tape salg.

Hva kan bransjen gjøre? En mulighet er å gi opp privatmarkedet og konsentrere seg om businessmarkedet hvor det stilles krav som ikke er naturlig eller lett for elektrokjeder å tilfredsstille. En annen mulighet er å utvide varesortimentet til å inkludere forbrukerelektronikk - gå i næringen til elektrokjedene. Noe som vil være tvingende nødvendig er å konsolidere. Datadistributørene gjør det allerede og forhandlerne må følge etter. Kjedetilknytning eller omsetning i hundremillionerklassen vil blir nødvendig. En annen mulighet er å satse på installasjon og reparasjon av PC og forbrukerelektronikk. Dette er et marked med stort potensiale.

Bransjen må også ta i bruk Internett-teknologi for å bedre driften, kutte kostnader og kommunisere bedre med kundene. Databransjen sitter tross alt på et vell av kunnskap om teknologi. Utfordringen blir å finne en måte å putte denne kunnskapen i flaske og få betalt for den til forbrukere.

Uansett må bransjen tilpasse seg en ny virkelighet der de må henvende seg til forbrukere som i utgangspunktet er fiendtlig innstilt til datautstyr. Bransjen må forbedre seg på produktsortiment, logistikk, markedsføring, tyngde, og ikke minst attityde overfor forbrukere. Det er nemlig døden i dette markedet å snakke om bits, bytes og RAM. Utstyret må være enkelt, veldesignet, billig og det må selges som forbrukerelektronikk, ikke PC.

Til toppen